“Vertrouwen creëren tussen bedrijven en ngo’s”
Deze jobwissel moet “een mooie illustratie zijn van wat KAURI beoogt: het creëren van een vertrouwensklimaat en inspiratie tussen bedrijven en ngo’s“, aldus KAURI-directeur David Leyssens. “Ons vertrekpunt is het geloof dat uitwisseling er toe leidt dat organisaties elkaars werk diepgaander leren kennen en daardoor meer appreciatie leren opbrengen voor elkaars standpunten. Het vertrouwen dat door een dergelijke uitwisseling tot stand komt, kan hopelijk bijdragen aan een samenwerking rond gemeenschappelijke doelen”.
Zo zal de Delhaize-topman onder meer een onderhoud hebben met een producent uit het zuiden, terwijl de topvrouw van Max Havelaar eerst een Delhaize-vestiging bezoekt en daarna vergaderingen bijwoont op de hoofdzetel. Het kijkje achter de schermen moet beide toplui een betere kijk geven op het beslissingsproces van elkaars bedrijf. Begin november komen beide toplui overigens weer samen om hun ervaringen te delen en – wie weet – tot een beter begrip en dito samenwerking te komen.
“Kennis en kennissen delen”
KAURI is een “multi-actornetwerk” met 270 leden, waaronder commerciële bedrijven en kmo’s, milieubewegingen, ngo’s, sociale actoren, educatieve instellingen en overheden. De organisatie viert dit jaar haar vijftiende verjaardag, die het onder andere met deze actie in de verf wil zetten.
“Onze leden delen een gemeenschappelijke interesse om kennis – en kennissen – te delen rond duurzaamheid“, zegt David Leyssens. KAURI organiseert een aantal activiteiten per jaar voor haar leden, waarbij de focus vooral op het faciliteren van overleg en het stimuleren van samenwerking rond gemeenschappelijke duurzaamheidsdoelen ligt.