De Nederlandse ethische chocolatier Tony’s Chocolonely zag de omzet afgelopen boekjaar flink stijgen. De nettowinst bleef wel onder de doelstellingen.
Geholpen door corona
In het voorbije boekjaar, dat op 30 september ten einde liep, realiseerde Tony’s Chocolonely een omzet van 88,4 miljoen euro, een stijging van bijna 27%. Volgens topman Henk Jan Beltman werd het bedrijf wel een beetje geholpen door de coronacris, “waarin mensen meer lekkernijen kochten”. In thuisland Nederland groeide de omzet met 14% tot 53,5 miljoen euro, meldt De Telegraaf. Het bedrijf zag er ondanks die stijging wel zijn marktaandeel slinken tot 16%. Vorig jaar had het bijna 19% van de Nederlandse markt in handen.
De nettowinst kwam uit op 261.300 euro, schrijft RTL Nieuws. Dat is weliswaar beter dan een jaar geleden, maar toch flink onder de doelstelling van zo’n 3,5 miljoen euro.
Het bedrijf werd in 2005 opgericht met de missie om 100% slaafvrije chocolade op de markt te brengen. Toch zou volgens een aantal rapporten zoals de Cacao Barometer ook Tony’s Chocolonely de cacaoboeren nog steeds te weinig betalen. “Met Max Havelaar hebben we vastgesteld wat een leefbaar inkomen is. Dat is wel nog steeds pure armoede. We zijn nog lang niet perfect, maar in de markt betaalt niemand meer voor een kilo cacao dan wij”, reageert Beltman op de kritiek.