Tony’s Chocolonely heeft dit jaar fors verlies geleden, een gevolg van zware investeringen in buitenlandse expansie. Dat blijkt uit een interview van topman Henk Jan Beltman met RTL Z.
Stijgende omzet
Tony’s Chocolonely is het grootste chocolademerk van Nederland. Het bedrijf werd opgericht in 2005 en realiseerde vorig boekjaar een omzet van 55 miljoen euro. Bijna 90% van die omzet haalt het bedrijf uit eigen land.
Dit jaar zal die omzet verder aangroeien richting 70 miljoen euro, zegt topman Beltman. Exacte cijfers zijn nog niet voorhanden omdat het boekjaar pas eind deze maand afloopt.
Op de officiële cijfers is het wachten tot november, maar Beltman geeft nu al aan dat hij voor het lopende boekjaar een stevig verlies verwacht. “Ik ben heel erg op impact gestuurd. De bank zou willen dat ik me iets meer financieel liet aansturen.” Vorig boekjaar boekte Tony’s Chocolonely nog een winst van 2,5 miljoen euro.
Beltman schrijft het verlies toe aan de grote investeringen die het chocoladebedrijf deed om internationaal te kunnen groeien. Zo stelde het onder meer een eigen verkoopteam aan in het Vereninigd Koninkrijk en ook in de Verenigde Staten werd zwaar geïnvesteerd.