Via een online petitie en de lancering van vier repen die verwijzen naar bekende chocolademerken, wil Tony’s Chocolonely druk zetten op politiek én industrie om kinderarbeid en slavernij uit de sector te bannen.
Wetgeving noodzakelijk
Volgens de ethische chocolatier werkt zelfregulering in de sector niet en is er dringend wetgeving nodig, die bedrijven verantwoordelijk stelt voor wat er in hun waardeketen gebeurt, zodat er een einde komt aan uitwassen als kinderarbeid en moderne slavernij. Tony’s Chocolonely verwijst onder meer naar een onlangs verschenen NORC-rapport, waaruit blijkt dat er nog steeds op grote schaal mensenrechten worden geschonden in Ghana en Ivoorkust, de grootste cacaolanden ter wereld.
Allereerst roept het chocoladebedrijf iedereen op om een petitie te tekenen en zo de oproep te ondersteunen naar wetgeving die bedrijven verplicht om misstanden in hun keten aan te pakken. Door zoveel mogelijk handtekeningen te verzamelen wil het de druk op de politiek opvoeren.
Goed doel
Daarnaast brengt Tony’s Chocolonely ook vier nieuwe repen in beperkte oplage op de markt. De verpakkingen van de repen verwijzen naar grote merken als Twix, Toblerone, KitKat en Ferrero Rocher. Met de ludieke actie wil Tony’s extra aandacht vragen voor de problematiek. Volgens het AD heeft de chocolatier geen toelating gevraagd aan de betrokken merken. “Het is een actie met een knipoog. We hopen juist op samenwerking in deze choco-industrie. Daarnaast is het een tijdelijk initiatief. De actie duurt zo’n drie weken”, zegt Thecla Schaeffer, hoofd marketing bij Tony’s Chocolonely.
De opbrengsten van de zogenaamde Sweet Solution-repen gaan naar 100WEEKS, een stichting die vrouwen in Afrika helpt om uit armoede te geraken, zowel door het doneren van geld als via het geven van financiële training. In België zijn de repen vanaf 28 januari te verkrijgen bij Delhaize, in Nederland bij Albert Heijn, Marqt, De Bijenkorf (online), WAAR (online) en op Schiphol. Uiteraard zijn ze ook te koop in de Tony’s Chocolonely webshop.