JDE Peet’s is tevreden over de financiële prestatie in 2024. De koffie- en theeproducent wist te groeien ondanks de piekende grondstofprijzen, al was de groei quasi volledig te danken aan prijsstijgingen. In Europa blijven conflicten met retailers aanhouden.
Meer winst ondanks prijspieken
JDE Peet’s rapporteerde over vorig jaar een organische omzetgroei van 5,3%, gedreven door een prijsstijging van 4,5% en een volumetoename van 0,7%. De totale omzet steeg met 7,9% tot 8,84 miljard euro. Het aangepaste bedrijfsresultaat (EBIT) nam organisch toe met 10,4% tot 1,3 miljard euro, mede dankzij een stijging van de brutowinst met 6,1%.
Een opluchting voor het bedrijf, want de inkoopprijzen voor groene koffie waren historisch hoog door ongunstige weersomstandigheden en verstoringen in de toeleveringsketen. De fors hogere verkoopprijzen die de producent van L’Or daardoor aanrekende, kostten echter volume. In Europa groeide de organische omzet bijvoorbeeld met 0,5%, waarbij een prijsstijging van 1,3% de volumedaling van 0,8% compenseerde.
Nog lege rekken
Tijdens de jaarlijkse prijsbesprekingen kreeg JDE Peet’s te maken met tal van boycotacties vanwege de retailers. In de Benelux kwam het pas tot een akkoord met Colruyt, maar bij onder andere Jumbo en Picnic blijven de rekken voorlopig leeg.
De koffiereus verwacht in 2025 niettemin een organische omzetgroei in de hoge enkelcijferige percentages, volgens nieuwe CEO Rafa Oliveira met dank aan geplande innovaties. Op managementniveau zal Yang Xu in mei 2025 aantreden als nieuwe Chief Financial Officer, ter vervanging van Scott Gray. Xu brengt meer dan 20 jaar ervaring mee, onder andere als Senior Vice President bij Kraft Heinz.