Nieuw leven in afgeslankte vorm
O’Cool, dat ruim een jaar geleden bescherming moest aanvragen in het kader van de “Wet Continuïteit Ondernemingen” (WCO), heeft een meerderheid van de schuldeisers kunnen overtuigen van zijn reorganisatie- en herstelplannen. Dat heeft advocaat Jurgen Egger, die de reorganisatie begeleidde, vandaag bekendgemaakt.
De keten is dus alsnog gered, al zal ze in een flink afgeslankte versie verder moeten gaan: slechts een zestigtal van de 110 verkooppunten blijven bestaan. De andere winkels zijn gesloten of overgenomen door andere retailers.
Verbetering strategie
Toch is het een opmerkelijke prestatie van de retailer, aangezien uit cijfers van studiebureau Graydon recent nog bleek dat liefst tachtig procent van de Belgische ondernemingen die bescherming tegen schuldeisers aanvragen uiteindelijk failliet gaat.
De keten zegt nu een nieuwe strategie te zullen uitwerken, waarbij naast diepvriesproducten ook droge voeding zal worden opgenomen in het assortiment. Daarnaast zal ook werk worden gemaakt van een nieuw marketingbeleid en een verbeterde aankooppolitiek, die moet toelaten meer gebruik te maken van schaalvoordelen.