Uit een onderzoek van 26 gearomatiseerde waters door Test-Aankoop blijkt dat deze dranken naast water vaak ook suiker of zoetstoffen bevatten. Ongeveer de helft van de onderzochte dranken zijn in feite limonades, waarschuwt de consumentenorganisatie.
Misleidende informatie
Test-Aankoop stelt dat een aantal fabrikanten van gearomatiseerde waters aan “healthwashing” doet, waarbij producten gezonder worden voorgesteld dan ze werkelijk zijn. De gearomatiseerde waters zijn de voorbije jaren op de markt gekomen om in te spelen op de trend naar gezonder eten en drinken. In de praktijk zijn ze echter lang niet altijd gezonder: vaak bevatten ze naast water en smaakstoffen ook suiker, zoetstoffen of vruchtensappen. Van de 26 onderzochte producten bleek de helft eigenlijk even ongezond te zijn als limonade.
Volgens de consumentenorganisatie gaat er ook een en ander fout bij de etikettering van de producten. “Hoewel al deze dranken de aanwezigheid van water in hun product benadrukken, zijn ze veel discreter in hun benaming, die volgens de wet op een duidelijke, zichtbare en begrijpelijke manier voor de consument moet worden aangegeven”, luidt het. De consumentenorganisatie heeft in dit verband klacht ingediend tegen Better Water en Evian Fruits & Plants, omdat die producten het woord water op de voorkant van hun verpakking gebruiken, terwijl het eigenlijk niet om water maar om limonade gaat.
Voor Test Aankoop mag gearomatiseerd water alleen water en smaakstoffen bevatten. De organisatie raadt consumenten ook aan om zich (indien mogelijk) te laten leiden door de Nutri-Score. Gearomatiseerde waters met 0 calorieën en zonder suiker krijgen immers een Nutri-Score A, maar slechts 4 van de 26 geteste dranken voldeden aan die criteria. De consumentenorganisatie is dan ook voorstander van een verplichte invoering van het voedingslabel.