- zoet boterhambeleg: +10,5%
- deegwaren: +8,7%
- zuivelproducten: +8,1%
- oliën: +5,6%
- frisdranken: +5,3%
- warme dranken: +4,3%
De consumentenorganisatie noteert sinds mei 2011 de prijzen van 368 producten in de grote drie supermarktketens. Daaruit blijkt dat voeding de voorbije acht maanden gemiddeld maar 1,2% duurder is geworden. Toch zijn er grote verschillen tussen de productcategorieën onderling: enkel aardappelen (-38,9%) en andere verse groenten (-8,9%) werden serieus goedkoper, terwijl vooral de categorieën “zoet boterhambeleg”, “deegwaren” en “zuivel” opvallend sterk stegen.
Prijzen discountmerken rijzen de pan uit
Uiteraard verwijst iedereen naar de stijgende voedsel- en grondstoffenprijzen van de voorbije maanden, maar – zo merkt Test-Aankoop fijntjes op – “wanneer we de productkorf nu opsplitsen per type merk, bekomen we sterk uiteenlopende prijsstjgingen”:
- A-merken: +4,7%
- Huismerken: +2,5%
- Discountmerken: +7,3%
“Het zijn dus vooral de discountmerken die het sterkst in prijs stijgen, terwijl de huismerken veel minder sterk in prijs toenemen en sommige zelfs goedkoper geworden zijn. Dat is vreemd”, zegt Nico De Bie van Test-Aankoop. “Een mogelijke verklaring zou kunnen liggen in prijsafspraken”, denken ze bij Test-Aankoop.
Distributiesector ontkent
De distributiesector ontkent formeel dat er prijsafspraken worden gemaakt. “Ik ben er zelfs zeker van dat er géén prijsafspraken gemaakt worden” zegt Dominique Michel, gedelegeerd bestuurder van distributiefederatie Comeos. “Wel zijn die discountprijzen de laagste prijzen en voor die producten zijn er geen marketing- en verpakkingskosten. Als er dus een stijging komt van de grondstoffenprijzen, gaan die op het einde van de dag ook doorgerekend worden aan de consument. Anders verkopen we met verlies, en dat mag wettelijk gezien niet in ons land.”
Bij Test-Aankoop hechten ze aan die uitleg maar weinig geloof: “Hoe kan je dan verklaren dat de prijzen van zuivelproducten bij de eersteprijsmerken 9,3% en bij de A-merken 9,7% duurder worden, terwijl de melk van de huismerken net 1,7% in prijs daalt? Of neem nu koffie: die werd maar 1,9% duurder onder huismerk, maar liefst 18,4% duurder onder discountmerk”, klinkt het bij de consumentenorganisatie.
De consumentenorganisatie pleit er meteen voor om meer middelen te geven aan de Raad voor de Mededinging, zodat die een grootschalig onderzoek kan opstarten naar prijsafspraken bij voedingsmiddelen in het algemeen, “en niet zoals nu gebeurt, product per product.”