“Misleidend en bedrieglijk”
Net nu Red Market eerherstel had gekregen van Test-Aankoop, heeft de keten het opnieuw verkorven. “Red Market heeft na onze prijsvergelijking publiciteit gemaakt in verschillende kranten”, zegt woordvoerder Ivo Mechels, maar heeft “onze toelating niet gekregen om te verwijzen naar ons onderzoek en onze onderzoeksresultaten.
“De benamingen ‘Test-Aankoop’ en ‘Test-Achats’ zijn geregistreerde merken en mogen niet gebruikt worden door een onderneming op een wijze die meebrengt dat ofwel die onderneming voordeel haalt uit dat merk ofwel het onderscheidend vermogen en de reputatie van het merk worden aangetast.’
“Bovendien is de inhoud van hun verwijzing naar Test-Aankoop misleidend en wordt op bedrieglijke wijze verwezen naar Red Market als ‘de goedkoopste volgens Test-Aankoop’, wat totaal niet correct is”, gaat Ivo Mechels voort. Red Market is namelijk enkel voor merkproducten ex aequo de goedkoopste met Colruyt, maar is na Colruyt en Albert Heijn pas derde in het totaalklassement (korf van nationale merken, huismerken én instapmerken).
Niet de eerste confrontatie
“Onze raadsman heeft dan ook meteen een formele ingebrekestelling verstuurd en Red Market aangemaand onmiddellijk elk gebruik, op welke wijze ook en waar dan ook van alle testresultaten en van de merknamen ‘Test-Aankoop’ en ‘Test-Achats’ te staken”, zegt Ivo Mechels.
Het is niet de eerste keer dat beide organisaties met elkaar in de clinch gaan. Vorig jaar nog schrapte Test-Aankoop Red Market uit zijn grote prijsvergelijking omdat de keten “gefoefeld” zou hebben met zijn prijzen, iets wat die laatste overigens altijd ontkend heeft.