Volgens consumentenorganisatie Test-Aankoop veroorzaakt Jumbo wel degelijk een prijzenoorlog in België. De prijzen liggen in Pelt gevoelig lager dan in een Jumbo net over de Nederlandse grens. “Andere supermarkten zullen moeten volgen.”
Lokale prijsoorlogjes
Hoewel Jumbo vooraf had aangekondigd dat het geen prijzenoorlog zou ontketenen bij zijn komst naar België, blijkt de Nederlandse supermarktketen in zijn eerste winkel in Pelt toch flink op de prijzen te drukken. Dat zegt Simon November van Test-Aankoop in het programma De Inspecteur op Radio 2. De consumentenorganisatie kocht een mandje van vijftig representatieve producten (merken, huismerken en vers) in Pelt en betaalde daarvoor 124 euro. Vervolgens trok het team de grens over naar het nabijgelegen Budel: daar kostte hetzelfde mandje 145 euro, een verschil van 17%.
“Het loont dus niet meer om over de grens te gaan shoppen”, zegt November. “Hoewel er toch altijd beweerd wordt dat het in Nederland goedkoper is.” Volgens hem komt Jumbo wel degelijk druk zetten op de markt, en meer bepaald op Colruyt. “Voor de consument in Pelt is dat voordelig, want de concurrentie verscherpt. Andere supermarktketens zullen ook hun prijzen moeten laten zakken. Als de nieuwkomer inderdaad honderd vestigingen opent, dan ontstaan er veel lokale prijsoorlogjes, omdat de keten net als Colruyt een regionale prijzenpolitiek voert.”
November maakt zich wel zorgen om de kwaliteit, zegt hij: “Coca-Cola blijft Coca-Cola en Dash blijft Dash, maar een garnaalsalade kan je goedkoper maken door er meer mayonaise en minder garnalen in te stoppen…”
De meting van Test-Aankoop verdient overigens wel deze nuance: in Budel heeft Jumbo slechts één concurrent, namelijk Albert Heijn, en dat is in Nederland een eerder dure speler. De supermarkt hoeft er zijn prijzen dus niet onnodig te verlagen, wat in Pelt gezien de enorme lokale concurrentie uiteraard wél het geval is.