Het zijn spannende tijden voor retail in het Verenigd Koninkrijk: na de opslorping van Nisa door Co-op vergroot ook marktleider Tesco binnenkort zijn marktaandeel dankzij de fusie met groothandel Booker. Tesco heeft voor de deal een monsterbedrag van 4,52 miljard euro over.
Groen licht voor fusie
De Britse supermarktketen krijgt groen licht om concurrent Booker, met zelfbedieningsgroothandels en meer dan 5.600 supermarkten een belangrijke speler in het VK, al begin volgend jaar onder zijn vleugels te nemen. Daarmee positioneert Tesco zich meteen sterk op de groothandelmarkt, waar zijn marktaandeel tot dusver onder de 20% lag.
De Britse concurrentiewaakhond CMA ziet geen graten in de deal: op lange termijn blijft de markt voldoende competitief en ook zal de fusie niet leiden tot hogere prijzen of een verpaupering van het dienstenaanbod, zo klinkt het.
Keerzijde van de medaille
Tesco heeft een indrukwekkende 4,52 miljard veil voor groothandelketen Booker, dat behalve een sterke marktpositie ook kansen biedt om Tesco’s afhaalpunten aanzienlijk uit te breiden. Ter herinnering: in juli dit jaar kondigde de supermarktketen nog aan zijn online service uit te breiden met same-day delivery in vrijwel het ganse Verenigd Koninkrijk.
Met de overname van Booker wordt Tesco marktleider in zijn segment, maar het verhaal kent ook een donker kantje. Om ook op langere termijn competitief te blijven, kondigde het Britse concern nog geen vijf maanden geleden aan 2.300 banen te zullen schrappen op zijn hoofdkantoor en bij de klantendienst. Tesco’s optiekbedrijven werden te koop gezet en ook de 24-uur-opening in de grotere filialen moest er aan geloven.
Ook Co-op in fusiegolf
De fusie van Tesco en Booker is overigens niet het enige retailnieuws dat gisteren de Britse kranten haalde. Ook de Co-operative Group kwam naar buiten met de aankondiging van een fusie, in dit geval met supermarktketen Nisa, dat de Britse groep als apart bedrijf zal beheren. Voor de samensmelting legt Co-op in totaal 248 miljoen Britse ponden (300 miljoen euro) op tafel, waarvan ongeveer de helft de schulden dekt die Nisa heeft uitstaan.
In de sterk bezette Britse markt lijken fusies en investeringen in omni-channel verkoop – zowel off- als online dus – de enige manier om te blijven bestaan, zoveel is duidelijk.