Al voor de derde keer in een jaar verhoogt Tesco de lonen van winkelmedewerkers. Ook bevriest de Britse supermarktketen de prijzen van ruim duizend producten. Niet geheel verwonderlijk keldert tegelijk de winst.
Huismerken en diepvries
De kosten blazen ook bij de Britse supermarktketen Tesco op: in het halve jaar eind augustus is de winst voor belastingen met bijna 64% gedaald tot 413 miljoen pond (470 miljoen euro). Nochtans steeg de omzet met 6,7% tot 32,5 miljard pond (37 miljard euro). De vergelijkbare groei in de Britse supermarkten, de kernactiviteit van het bedrijf, bleef evenwel beperkt tot 0,7% omdat Britse consumenten beduidend minder uitgeven.
Mensen schakelen door de koopkrachtcrisis – die zeker in het Verenigd Koninkrijk woedt – meer over op huismerken en diepvriesproducten, ziet Tesco. Zo steeg de verkoop van premium-huismerkassortiment Finest zelfs met 13%, omdat consumenten zich hiermee trakteren in plaats van uit te gaan eten. De foodretailer kondigde eerder ook al aan dat het de prijzen van meer dan duizend producten bevriest, een actie die nu wordt verlengd tot 2023.
Duurzame doelstellingen
De tweede helft van dit jaar brengt al niet veel beterschap. Voor de derde keer op dertien maanden tijd indexeert Tesco de lonen van de medewerkers: het basisuurloon in de winkels stijgt half november met 20 cent, wat neerkomt op een totale loonsverhoging van 8% dit jaar. Al die kosten zorgen ervoor dat Tesco nu op een retailwinst van 2,4 à 2,5 miljard pond rekent voor het hele jaar, tegenover 2,7 miljard vorig jaar. De retailer hoopt dit jaar desalniettemin nog 500 miljoen pond te besparen, onder meer door kassa’s te automatiseren.
“Ondanks deze onzekerheden zijn onze prioriteiten duidelijk. We hebben de juiste langetermijnstrategie en we zullen de behoeften van al onze stakeholders in evenwicht blijven houden”, zegt CEO Ken Murphy. Zo belooft de retailer voedselverspilling tegen 2025 te halveren. Zelfs de salarissen en bonussen van leidinggevenden worden voortaan gekoppeld aan duurzaamheidsdoelstellingen.