Tesco voert zijn inspanningen tegen wegwerpverpakkingen op en is van plan om merken, die zich niet aanpassen, te verbannen uit de supermarkt.
Aanpassen of verdwijnen
In mei vorig jaar gaf Tesco zijn leveranciers een lijst met voorkeursmaterialen voor verpakkingen, maar de keten voert de druk nu verder op omdat klanten zich steeds meer bewust zijn van de milieuschade die plastic verpakkingen veroorzaken. Aan The Guardian liet CEO Dave Lewis weten dat producten, voorzien van te veel niet-recycleerbare verpakkingen, vanaf volgend jaar geen plaats meer zullen hebben in de grootste supermarktketen van het Verenigd Koninkrijk.
“We kunnen er niet naast kijken dat de verpakking van consumptiegoederen al veel te lang buitensporig is”, aldus Lewis. “We hebben allemaal wel eens gekeken naar de inhoud van een pak ontbijtgranen en ons verbaasd over het verschil in grootte tussen de zak en de doos. Of een zak chips geopend en ons afgevraagd waarom de verpakking dubbel zo groot is als de inhoud.”
Overheidsmaatregelen
Lewis kondigde verder aan dat ook de producten van de huismerken moeten voldoen aan de nieuwe eisen. Onder meer de zwarte plastic, die gebruikt wordt voor microgolfovenmaaltijden en lastig te recycleren is, zal tegen eind dit jaar verdwijnen.
De zet van Tesco reflecteert de groeiende weerstand van de publieke opinie tegen plastic verpakkingen. Het heeft de Britse regering er ook toe aangezet om een taks te heffen op plastic wegwerpzakjes. Bovendien worden nog andere maatregelen, zoals een vorm van statiegeld voor flessen, overwogen.