Opluchting bij Tesco: de Britse supermarktgroep is goed op weg om zijn transformatie-doelstellingen te halen. Zowel de omzet en winst gingen er in het voorbije boekjaar op vooruit.
Meer winst dan verwacht
Tesco realiseerde in het voorbije boekjaar – dat 23 februari afliep – een omzet van 63,91 miljard Britse pond (74,31 miljard euro), een stijging van 11% ten opzichte van een jaar eerder. Op vergelijkbare basis boekte de supermarktgroep een omzetgroei van 2,9%, waarvan 11,1% afkomstig is van groothandelstak Booker en 1,7% van de Tesco-supermarkten.
De winst voor belastingen kwam uit op 1,67 miljard pond (1,94 miljard euro), in vergelijking met 1,3 miljard pond een jaar eerder. Zo steeg de winst met 28%. Zonder eenmalige kosten kwam de operationele winst zelfs 34% hoger uit op 2,21 miljard pond (2,57 miljard euro), wat beduidend meer was dan analisten hadden verwacht.
Doelstellingen bijna behaald
Tesco zegt zijn kosten ook met 532 miljoen pond (619 miljoen euro) te hebben teruggedrongen, waarmee de distributiegroep al aan 1,4 miljard pond van het vooropgestelde 1,5 miljard pond aan besparingen zou zitten. “Na vier jaar hebben we (bijna) de grote meerderheid van onze transformatiedoelstellingen behaald”, zegt dan ook een “in de wolken” CEO Dave Lewis.
“Ik heb er veel vertrouwen in dat we in 2019/2020 onze bestemming bereiken”, klinkt het. Lewis noemt het vorige boekjaar “sterk” en ziet “een breed gedragen verbetering doorheen het bedrijf”. De topman werd vier jaar geleden aangetrokken om Tesco na een boekhoudkundig schandaal uit de problemen te halen.
Harde beslissingen waren “de juiste”
Met Jack’s, de nieuwe dochterformule die als discounter de strijd moet aangaan met Aldi en Lidl, gaat het overigens goed: er zijn vandaag acht winkels en dankzij de “sterke respons” zal de keten dit jaar verder uitbreiden. Ook het bulkaanbod van Booker heeft succes in de 70 testwinkels van Tesco en zal dus verder worden uitgerold.
Ondanks de goeie prestaties gaat Lewis wel onverminderd door met het plan om de bedieningstogen in een deel van de winkels te schrappen. 9.000 banen staan daardoor op de tocht. “Sommige genomen beslissingen om het bedrijf te versterken waren hard, maar ze waren de juiste om ervoor te zorgen dat we ons op de klant blijven concentreren en tegelijkertijd het bedrijf duurzamer maken”, zegt de topman daarover aan Reuters.