Tesco haalde in het halfjaar tot eind augustus 6,6% meer omzet en 4% meer brutowinst, met dank aan het veranderde koopgedrag door de coronapandemie. Toch stuit de supermarktgroep ook op kritiek.
Momentum nu behouden
Kersvers Tesco-CEO Ken Murphy is meteen verheugd over zijn nieuwe bedrijf: “Ik ben echt blij met de strategie en de richting van het bedrijf”, aldus de topman die pas vorige week overkwam van drogisterijreus Boots: “Het is mijn taak om het momentum in het bedrijf te behouden en te focussen op het leveren van een geweldige kerst.”
Momentum is er inderdaad, met de coronapandemie als stevige motor. Tesco laat weten dat de verkoop van voedingsmiddelen in het Verenigd Koninkrijk met meer dan 9% is gestegen in de zes maanden tot 29 augustus, omdat de gezondheidscrisis grote veranderingen in het winkelgedrag heeft teweeggebracht. De gemiddelde korfgrootte steeg zo met 56%, aangezien klanten minder naar de supermarkt gaan maar meer kopen. Op die manier ging de omzet in de buurtwinkels met 7,6% omhoog, terwijl die in de grote winkels slechts met 1,4% groeide.
90% meer online boodschappen
In de online business was echter de grootste verandering te zien: de e-commerceverkoop steeg in de zomermaanden met 90%. Tesco heeft de capaciteit voor thuislevering in het voorbije halfjaar verdubbeld en voorziet nu liefst 1,5 miljoen tijdvakken per week. Consumenten kochten wel 17,2% minder kleren.
In totaal haalde de supermarktgroep zo een omzet van 26,7 miljard pond (29,3 miljard euro), goed voor een groei van 6,6%. De brutowinst steeg daarbij met 4,4% tot 1,2 miljard pond (1,3 miljard euro). Hoewel de corona-gerelateerde kosten, zoals extra personeel en veiligheidsmaatregelen, opliepen tot 533 miljoen pond (585 miljoen euro), kon de grootste foodretailer in het Verenigd Koninkrijk profiteren van 249 miljoen pond (273,4 miljoen euro) aan belastingvoordelen die de Britse overheid ter beschikking stelt van bedrijven getroffen door de coronacrisis.
Omstreden dividend
Toch is het niet allemaal koek en ei. Dat Tesco meteen voor 315 miljoen pond (346 miljoen euro) aan dividenden uitkeert, wordt vanuit verschillende hoeken op kritiek onthaald. Critici hekelen dat overheidssteun zo niet het publiek ten goede komt maar naar de privé wordt doorgesluisd en in de zakken van aandeelhouders verdwijnt. Het uitgekeerde dividend ligt 20% hoger dan een jaar eerder.
Voor de rest van het boekjaar rekent de retailer nu op een winst die “minstens” op hetzelfde niveau zal eindigen als vorig jaar. Een nieuwe financieel directeur zal CEO Murphy daar binnenkort bij gaan helpen: Imran Nawaz komt volgend jaar over van de leverancier van voedselingrediënten Tate & Lyle en zal huidig CFO Alan Stewart vervangen.