De Britse supermarktreus Tesco wil meer gaan inzetten op premium gemakswinkels, robots en plantaardige gerechten. Het zijn maar enkele van de speerpunten voor toekomstige groei, volgens de retailer.
Alleen premium bij Tesco Finest
De Britse marktleider heeft plannen om meer kleine buurt- en gemakswinkels te openen, onder andere van het franchiseconcept One Stop en met de nieuwe formule Tesco Finest. In het Verenigd Koninkrijk zou er volgens de directie nog ruimte zijn voor meer dan 100 One Stop-vestigingen, bovenop de 169 winkels die er nu al zijn. Zo stapt de keten steeds meer af van haar imago als echte ‘big box’-retailer.
Volledig nieuw is echter het concept Tesco Finest, genoemd naar het premium-huismerklabel die de keten nu al in haar bestaande winkels hanteert. Specifiek voor dat luxueuzere segment test de grootdistributeur nu een eigen winkelconcept, die concurrentie moet vormen voor het Simply Food-concept van Marks & Spencer en Little Waitrose. De winkels moeten ruimte bieden aan horeca, veel verse groenten en fruit en een modern, licht interieur. In de eerste simulatiebeelden wordt zelfs gewag gemaakt van een Tesco Finest-wijnbar, zo bericht The Guardian.
Tien keer meer veganistische producten
Tesco, dat een derde van de Britse boodschappenmarkt in handen heeft, wil ook verder inzetten op lokale voeding – vooral met behulp van eigen groothandel Booker – en plantaardige maaltijden. Het veganistisch aanbod in bereide maaltijden moet gaan vertienvoudigen, dankzij de lancering van een nieuw gamma onder de naam Plant Chef. Vandaag zijn er 32 veganistische maaltijden te vinden, maar dat moeten er tot 300 worden.
Ook technologie moet verdere groei mogelijk maken: achteraan de winkels wil Tesco hoogtechnologische minimagazijnen installeren, die gebruikmaken van robotica. Het idee is om daar onlinebestellingen sneller en efficiënter klaar te maken. Tegen eind dit jaar moet al minstens één robotmagazijn in gebruik zijn. Er wordt bovendien geëxperimenteerd met robots om de thuisleveringen te verzorgen en om de voorraden op de winkelvloer te checken.
Kassaloos moet 70 miljoen opleveren
Voor de consument zelf investeert Tesco in zelfscan-toestellen en mobiele app, die kassaloos shoppen horen te stimuleren. De supermarktgroep hoopt 68 miljoen pond (zo’n 75 miljoen euro) te kunnen besparen door over twee jaar alle zelfscantransacties cashvrij te maken en over vijf jaar ook alle selfservice-betalingen volledig kassaloos te laten verlopen.
Met al die ingrepen rekent Tesco erop verder te blijven groeien aan een tempo van 3 à 4%, terwijl het de winstmarges dit jaar 3,4% à 4% hoger wil laten uitkomen dan eerder voorspeld. Ook in het buitenland zet de groep daarvoor in op kleinere winkels, zoals de opening van 750 nieuwe, kleinere winkels in Thailand.
Alleen over hoe het verder moet met de nieuwe discountformule Jack’s is Tesco niet duidelijk in de uiteenzetting die het recent aan investeerders gaf. De retailer heeft het niet over expansie, maar toonde wel een nieuwe versie van het winkelconcept, dat rechtstreeks de concurrentie wil aangaan met discounters Aldi en Lidl. De nieuwste winkel zou groter zijn en nog meer op bulkaankopen mikken.