Tesco heeft als één van de weinige Britse supermarktketens de schade kunnen beperken tijdens de voorbije kerstperiode. De omzet zakte wel, maar minder hard dan die van de concurrentie.
Consumentenvertrouwen
Het was een matte kerst voor de meeste Britse voedingsretailers: het consumentenvertrouwen is eerder laag, wat een duidelijke weerslag had op de kerstverkopen van de grote supermarktketens. Tesco wist wel de schade te beperken: de vergelijkbare omzet in het Verenigd Koninkrijk daalde met 0,2% tot 13,7 miljard pond (16,1 miljard euro) in de 19 weken tot 4 januari 2020. Ter vergelijking: Sainsbury’s en Morrisons moesten een omzetdaling van respectievelijk 0,7% en 1,7% incasseren in een vergelijkbare periode. Voor de vier grootse supermarktketens was het overigens de slechtste kerst van de laatste vier jaar.
CEO Dave Lewis zei dat het bedrijf zeer goed gepresteerd had rekening houden met de gematigde markt en het sterke resultaat het jaar voordien. Vooral verse voeding deed het zeer goed, stelde de topman. Tesco trok meer klanten aan met lagere prijzen. Ook de lancering van een nieuw getrouwheidsprogramma, Clubcard Plus, waarbij klanten kortingen krijgen in ruil voor een maandelijkse bijdrage van 7,99 pond (9,4 euro), werd positief onthaald. Het bedrijf zag bovendien de online bestellingen toenemen met 15%, schrijft The Guardian.
De non-foodafdeling deed het veel minder goed, met een zwakke verkoop van kleding, huishoudelijke artikelen en speelgoed. Lewis wijt dat in de eerste plaats aan het vrij lage consumentenvertrouwen, waar ook de verkiezingsoverwinning van Boris Johnson niets kon aan veranderen.