De Britse supermarktketen Tesco gaat de verkoopprijzen van honderden producten afstemmen op het prijsniveau bij rivaal Aldi. Pancartes met het opschrift “Aldi Price Match” verschijnen in de rekken.
Rode prijzen bij Tesco
Het prijsinitiatief slaat zowel op merkproducten als huismerken en geldt zowel online als in de fysieke winkels van de Britse marktleider. De supermarktketen zegt niet om hoeveel producten het precies gaat, maar benadrukt in een persbericht wel dat de actie betrekking heeft op producten met hoge rotaties, zoals bananen, komkommers, avocado’s, Griekse yoghurt en gesneden toastbrood. Opmerkelijk is vooral dat de retailer expliciet naar één concurrent verwijst, op knalrode pancartes in de rayons en in online communicatie.
Tesco heeft nog steeds een marktaandeel van 27,2% in het Verenigd Koninkrijk, maar wordt onder druk gezet door harddiscounters Aldi en Lidl. Zij openen aan hoog tempo nieuwe winkels en hebben volgens Reuters nu samen een aandeel van 13,7% – ruim drie keer meer dan tien jaar geleden. De retailer ziet zich daardoor genoodzaakt om te reageren: zo lanceerde de supermarktketen al een laaggeprijsd “Exclusively at Tesco” assortiment. Ook zette het bedrijf een eigen discountketen in de markt onder de naam Jack’s. Die moest een stevig antwoord bieden op het succes van de prijsvechters, maar tot nu toe zonder veel succes.
Waarnemers maken zich zorgen om het initiatief van Tesco: ze vrezen dat dit het begin is van een nieuwe prijsoorlog op de Britse markt. Analisten van Barclays wijzen er op dat het niet evident is om prijzen te vergelijken met Aldi, omdat die keten voor het overgrote deel huismerken verkoopt. Daardoor kan er altijd discussie ontstaan over de vraag of de kwaliteit gelijkwaardig is. Bovendien kan deze prijsinvestering de marge bij Tesco verder onder druk zetten. Tot slot kan ook de vraag worden gesteld of het wel verstandig is om in je eigen winkels en op je website reclame te maken voor je grote concurrent…