Of de hypermarkt nog een toekomst heeft? Dat is een vraag waar niet enkel Carrefour van wakker ligt. In het VK maakt Tesco de oefening met zijn Extra stores, die zopas een make-over kregen van het Zweedse designbureau Blink.
Groot vanbuiten, warm vanbinnen
Britse consumenten zien Tesco als een gigantische retailer met grote, koude winkels en niet meteen het spannendste aanbod aan levensmiddelen. Nu is Tesco inderdaad een groot bedrijf met erg grote winkels, en dat zal ook niet zo snel veranderen. Voor de retailer is het dus zaak om die nadelen om te buigen tot voordelen.
Daar wil het nieuwe winkelontwerp toe bijdragen: naast de prijscommunicatie dient de kwaliteit beter in de verf gezet. Grote bulkpromoties onderbreken de routine. De afdeling groenten en fruit bepaalt het versimago van de winkel, het moet een feest voor de zintuigen zijn. Medewerkers gaan in interactie met de klanten om hun vakmanschap te benadrukken. Service wordt een onderdeel van de klantreis. Een in-store café groeit uit tot een ontmoetingsplaats. Zo krijgen we een winkel die weliswaar groot is aan de buitenkant, maar warm en huiselijk aan de binnenkant.
Stijgende omzet en winst
De architectuur is dan ook op mensenmaat ontworpen, met de versmarkt in het hart van de winkel. Het nieuwe concept integreert omnichannel-oplossingen zoals click-and-collect, mobiele zelfscan en interactieve schermen in de winkel. Gemak is er in de vorm van een ‘hot-to-go’ foodservice-aanbod met gebraden hele kippen, kip in porties, gebak, ribbetjes, pizza’s, warme broodjes en panini – vers bereid met de nieuwste combi-stoomovens. Tesco maakte ook plaats voor een gratis gemeenschapscentrum naast het café.
Of het werkt? De pilootwinkel werd in juni 2017 in Swansea geopend. Cijfers worden niet meegegeven, maar de winst is aanzienlijk toegenomen, en de omzet in sommige categorieën, zoals brood, is dramatisch gestegen. De winkelervaring is menselijker en speelt het foodaanbod beter uit. De medewerkers zijn dan trots op de winkel, net als het team van Blink.