Het Britse Tesco heeft aangekondigd dat het ongeveer 2.300 banen gaat schrappen. 1.200 jobs verdwijnen op het hoofdkantoor, terwijl er 1.100 banen sneuvelen bij de klantendienst.
Werking vereenvoudigen
De banen die verdwijnen op het hoofdkantoor zijn het gevolg van een herstructurering die de werking van het bedrijf eenvoudiger moet maken. “Dit is een belangrijke volgende stap om de ommekeer van het bedrijf verder te zetten”, zegt een woordvoerder van de Britse supermarktketen.
Vorige week kondigde het bedrijf ook al aan dat de klantendienst in het Welshe Cardiff de deuren gaat sluiten. Daar verdwijnen daardoor nog eens 1.100 banen.
Tesco blijft dus in de kosten snijden, nadat het in het vorige boekjaar voor de eerste keer in zeven jaar in het Verenigd Koninkrijk een kleine omzetgroei wist te halen. Die groei zegt het zelf te danken te hebben aan de introductie van zeven nieuwe huismerken, maar er wordt dus ook flink bespaard.
“We staan verder dan we op dit moment verwacht hadden, omdat we goed vooruitgang hebben geboekt op de zes strategische pijlers die we in oktober bekend hebben gemaakt. We zijn er van overtuigd dat we ook dit jaar verder kunnen bouwen op deze sterke prestatie, om zo vooruitgang te boeken op vlak van onze ambities op middellange termijn”, zei CEO David Lewis in een reactie op die cijfers.