De Britse supermarktketen Tesco voert een nieuwe ontslagronde door: 4500 banen gaan op de schop in 153 ‘Tesco Metro’ stadswinkels. Dat format van reguliere supermarkten zit qua grootte tussen de hypermarkten en de Express-vestigingen.
Recht naar het schap
In het Metro-format schakelt Tesco vooral over naar een nieuw logistiek systeem, waarbij inkomende goederen rechtstreeks in het schap kunnen worden gestapeld en daardoor minder eerst naar het achterliggende magazijn hoeven. Dat spaart tijd en werk voor rekkenvullers. Ook stapt de keten over op een flexibelere arbeidsregeling en wordt de managementstructuur vereenvoudigd.
Eerder maakte Tesco al bekend ruim 9000 banen te schrappen, vooral dan bij de bedieningstogen van de supermarktgroep zoals de slagerij, de bakkerij en de servicebalie.
Geen weekboodschappen meer
Het moederbedrijf legt bij de Britse krant The Guardian uit dat de aanpassingen in lijn liggen met het veranderende winkelgedrag van klanten: de Metro-winkels werden oorspronkelijk ontworpen voor de grotere, wekelijkse boodschappen, maar vandaag gebruikt bijna 70% van de klanten hen als gemakswinkels waar ze enkel het eten voor die dag kopen.
Ook bij de kleinere Express-buurtwinkels voert Tesco veranderingen door: in 134 vestigingen met lagere bezoekersaantallen (op een totaal van 1.750 winkels) wil de retailer de openingstijden inkorten door later te openen en vroeger te sluiten. “In een uitdagende, evoluerende retailomgeving, met een toenemende kostendruk, moeten we de manier waarop we onze winkels runnen blijven herzien om ervoor te zorgen dat we op de meest efficiënte manier beantwoorden aan hoe onze klanten winkelen”, aldus Jason Tarry, topman voor het Verenigd Koninkrijk en Ierland.