Hamsteraars hebben de omzet van Tesco met 30% de hoogte in gestuwd, maar de coronacrisis jaagt de Britse supermarktketen wel op bijna een miljard euro extra kosten. Vorig jaar was er beterschap bij de retailer, maar corona zet vraagtekens bij de huidige jaargang.
45.000 extra arbeidskrachten
In de eerste weken na de uitbraak van het coronavirus is de verkoop bij Tesco met 30% gestegen, mede door hamsteraars die in paniek grote voorraden hebben aangelegd. Nu is de eerste paniekgolf voorbij en is het serviceniveau weer normaal, ziet CEO Dave Lewis, maar “het voeden van de natie” zorgt wel voor aanzienlijke extra kosten.
Zo zijn er momenteel 50.000 personeelsleden afwezig bij de supermarktketen, die de grootste privé-werkgever in het Verenigd Koninkrijk is. Om de rekken toch gevuld te houden, heeft de retailer in de voorbije twee weken meer dan 45.000 nieuwe mensen moeten aanwerven.
Tot miljard kosten
De volledige financiële impact is nog onmogelijk te voorspellen, maar de extra kosten voor lonen, distributie en opslag zullen volgens Lewis naar schatting tussen de 650 en 925 miljoen pond (740 miljoen en 1,05 miljard euro) oplopen. Het aanbod en de verkoopvolumes hebben zich daarentegen ondertussen weer min of meer gestabiliseerd.
In zijn boekjaar voor de coronacrisis, tot 29 februari, stipt Tesco sterke prestaties aan: hoewel de omzet quasi stabiel bleef op 56,5 miljard pond (64 miljard euro), bedroeg de winst voor belastingen 1,3 miljard pond (1,5 miljard euro) – liefst 12,6% meer dan een jaar eerder. Beleggers zagen in het vorige jaar de eerste tekenen van een positieve ommekeer na magere jaren, tot Covid-19 kwam…