Dan toch eens goed nieuws uit de Britse retailsector: Tesco creëert liefst 16.000 nieuwe jobs, met dank aan de e-commerceboost sinds de coronacrisis. De Britse supermarktgroep neemt onder andere 10.000 orderpickers aan.
1,5 miljoen klanten per week
Sinds het begin van de coronapandemie is het omzetaandeel van e-commerce bij Tesco gestegen van 9% naar meer dan 16%: de supermarktgroep rekent nu op een online omzet van 5,5 miljard pond (6 miljard euro) voor dit jaar, tegenover 3,3 miljard pond (3,7 miljard euro) vorig jaar. In dezelfde periode is ook de onlinecapaciteit meer dan verdubbeld: wekelijks bedient Tesco nu bijna anderhalf miljoen klanten, tegenover ongeveer 600.000 bij het begin van de pandemie.
Om die uitzonderlijke groei te ondersteunen, kondigt Tesco nu aan 16.000 nieuwe permanente functies te creëren, bovenop de 4.000 vaste medewerkers die de retailer sinds het begin van de coronapandemie al extra in dienst nam. Het bedrijf zoekt met name 10.000 orderpickers om bestellingen van klanten samen te stellen en 3.000 chauffeurs om te leveren, plus een aantal andere functies in de winkels en distributiecentra.
De supermarktketen verwacht dat het merendeel van de vacatures zal worden ingevuld door bestaande werknemers, die nu een tijdelijk contract hebben. Zij krijgen als eersten de kans om te solliciteren, waarna de resterende vacatures extern worden opengesteld. Aangezien e-commerce blijft groeien bij Tesco, zegt de retailer weliswaar al dat het aantal nieuwe functies in de komende maanden nog kan toenemen.