De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.
Orkanen
Voor de volledige groep daalde de omzet met 1,6% naar 13,2 miljard euro, wat (nog) minder was dan verwacht werd door analisten. Die daling was het gevolg van negatieve wisselkoerseffecten, maar dus ook van zwak presteren van de ijsdivisie. De vergelijkbare omzet steeg nog wel met 2,6%, maar ook dat was minder dan de verwachte 4%.
De ijstak, waar merken als Ben & Jerry’s en Magnum deel van uitmaken, zag in Europa de omzet met 6,7% terugvallen. Enkele dagen geleden raakte nog bekend dat Unilever volgend jaar in samenwerking met het Italiaanse Ferrero Kinder-ijsjes op de markt gaat brengen.
In Noord-Amerika waren er ook problemen met het weer: daar verkocht Unilever minder vanwege de grote impact van de orkanen Harvey en Irma in de staten Texas en Florida. “Als we één extra verkoopdag hadden gehad, dan hadden we de verwachtingen gehaald”, aldus CFO Graeme Pitkethly volgens het ANP. “We gaan ervan uit dat de markt zal reageren op de tegenvaller, maar als beleggers de regen en orkanen laten inzinken dan zullen ze het wel begrijpen. Ook houden we onze groeiverwachtingen op peil, dus dat moet de markt vertrouwen geven.”