Maaltijdbezorger Takeaway.com zag zijn omzet afgelopen jaar fors stijgen, geholpen door de overname van Delivery Hero in Duitsland. Voor het eerst sinds de beursgang in 2016 boekte het bedrijf een positief brutobedrijfsresultaat.
Duitsland grootste markt
Het aantal orders steeg met 70% tot 159,2 miljoen, wat een omzet van net geen 416 miljoen euro opleverde: dat is liefst 79% hoger dan in 2018. De spectaculaire stijging is deels het gevolg van de overname van de Duitse activiteiten van branchegenoot Delivery Hero. In Duitsland stegen de opbrengsten van de maaltijdbezorger met wel 145%.
Voor het eerst sinds de beursgang vier jaar geleden boekte Takeaway.com een positief aangepast brutobedrijfsresultaat (aebitda) van 12,3 miljoen euro. Vorig jaar bleef die indicator nog 11,3 miljoen euro onder nul. Het nettoverlies liep wel stevig op van 14 miljoen euro in 2018 naar 115 miljoen euro afgelopen jaar, maar die dieprode cijfers zijn vooral het gevolg van éénmalige kosten verbonden aan de integratie van Delivery Hero en de overname van Just Eat.
Onderzoek
Overigens heeft de fusie met Just Eat intussen al wat vertraging opgelopen, omdat de Britse mededingingsautoriteit CMA alsnog een onderzoek heeft ingesteld. Zolang dat onderzoek niet is afgerond, zijn beide fusiepartners verplicht hun bedrijven apart aan te sturen, schrijft De Telegraaf. Het houdt onder meer in dat ze voorlopig met afzonderlijke websites, namen en logo’s moeten blijven werken.
Medio januari had Takeaway.com al een update gepubliceerd, waaruit bleek dat de maaltijdbezorger fors meer bestellingen verwerkte. Vandaag kwam het Nederlandse bedrijf dus met volledige jaarcijfers.