Maaltijdbezorger Takeaway.com zag zijn omzet en het aantal bestellingen in 2016 met bijna de helft groeien ten opzichte van een jaar eerder. In zijn belangrijkste markten heeft het bedrijf ondertussen een marktaandeel van 62%.
Grote uitgaven rond marketing
De totale omzet van Takeaway.com steeg in 2016 met 45% naar 111,6 miljoen euro. In Duitsland was er sprake van een groei van 53%, in Nederland van 32% en op alle andere markten samen was er zelfs een omzetstijging van 82% ten opzichte van een jaar eerder. Het aantal actieve klanten groeide met 32% naar 8,9 miljoen, waardoor ook het aantal orders met 46% steeg naar 49,3 miljoen. Al die bestellingen waren samen goed voor een bedrag van 941,7 miljoen euro.
Ondanks de grote omzetstijging groeide het verlies van Takeaway.com wel met 58%,van 19,5 miljoen euro naar 30,9 miljoen euro. Dat was vooral te wijten aan de grote uitgaven op vlak van marketing: de maaltijdbezorger gaf in 2016 82,6 miljoen euro uit aan marketing, 40% meer dan een jaar eerder. Vooral in Polen, België en Oostenrijk was er op dat vlak een fikse stijging.
“2016 was een opwindend en boeiend jaar voor Takeaway.com. We deden vier strategische aankopen en trokken met succes naar de Euronext Amsterdam”, zegt CEO Jitse Groen. “Takeaway.com werd in 2000 opgericht en is sindsdien vooral organisch gegroeid om de leidende online maaltijdbezorger in Europa te worden.”
Ook voor 2017 zal Takeaway.com blijven investeren in marketing en productontwikkeling. Het gaat uit van een omzetgroei die groter is dan het voorbije jaar, maar verwacht nog steeds verlies te maken.