In de eerste helft van 2017 is maaltijdbezorger Takeaway.com met 53% gegroeid ten opzichte van een jaar eerder. Ook het aantal bestellingen ging er met 43% op vooruit, maar het bedrijf maakt wel nog steeds verlies.
32 miljoen bestellingen
De omzet van Takeaway.com kwam in de eerste helft van het jaar uit op 77,4 miljoen euro, dankzij liefst 32 miljoen bestellingen. Daarbij werd het marktaandeel in de vijf belangrijkste markten – Nederland, België, Duitsland, Polen en Oostenrijk – verder versterkt. De aankoop van Just Eat een jaar geleden zorgde voor een sterke groei in België.
Takeaway.com blijft wel heel veel geld investeren in marketing, bij 59 miljoen euro 62% meer dan in 2016, waardoor er een verlies van 21,8 miljoen euro werd genoteerd. Dat is bijna het dubbele van een jaar eerder. Ook de komende periode zullen de kosten blijven groeien, maar Takeaway.com verwacht toch dat het verlies binnenkort zal afnemen. In Nederland groeide de winst wel met 26% naar 20,5 miljoen euro, maar daartegenover stond een groot verlies op de andere markten.
Groeiende winst in Nederland
In Nederland groeide het aantal bestellingen met 31% naar 12,9 miljoen, waarmee het de grootste markt blijft voor Takeaway.com. Het wordt wel op de hielen gezeten door Duitsland, dat met 44% groeide naar 11,3 miljoen bestellingen. Het aantal actieve klanten groeide met 35 % naar 10,2 miljoen, en hun gemiddelde bestelling was bij 19,17 euro vrijwel gelijk aan een jaar eerder.
De omzet groeide in Duitsland met 63%, vooral dankzij hogere commissies die worden gevraagd op bestelling, naar 27 miljoen euro. In Nederland kwam de omzet bij 34,8 miljoen euro 35% hoger uit dan een jaar eerder.