Na vijftien jaar in België ziet Takeaway.com verder groeipotentieel in het bezorgen van boodschappen en het opzetten van een B2B-webshop voor aangesloten handelaars, zegt ‘country director’ Siska De Lombaerde.
Van deur tot deur
Het is best een opmerkelijk verhaal: in 2007 was De Lombaerde – toen 23 – de allereerste Belgische medewerkster van Pizza.be, dat later deel van Takeaway.com werd. Vandaag stuurt ze 500 medewerkers aan als verantwoordelijke voor België en Luxemburg. “In Nederland bestond het bedrijf al sinds 2000 onder de naam Thuisbezorgd.nl, en oprichter Jitse Groen, die nog altijd de CEO is, besloot in 2007 dat de tijd rijp was om over de landsgrenzen te kijken. Vanuit Nederland ben je dan al gauw in Vlaanderen”, vertelt ze.
Het begon als een deeltijdse bijverdienste, ’s avonds en in het weekend. “De eerste missie was om het lege platform te vullen: restaurants aantrekken die zich bij ons wilden aansluiten. Vandaag weet iedereen dat maaltijden aan huis leveren een interessante business is, maar in 2007 ging ik letterlijk van deur tot deur met de laptop om te tonen hoe het werkte.” De Lombaerde maakte de jaren daarop internationaal carrière binnen de groep, onder andere in Portugal en Zwitserland, om dan in 2020 haar huidige job op te nemen.
Duurzaam businessmodel
Dat was precies op tijd voor de groeiversnelling die de sector ondervond door het uitbreken van de pandemie, met de lockdowns voor de restaurantbranche. “Zeker de eerste weken en maanden was het alle hens aan dek om de aanmeldingen van restaurants zo snel mogelijk te verwerken. Niemand was hierop voorbereid, we hebben toen bijna letterlijk dag en nacht gewerkt. We zagen uiteraard ook een groei in het aantal bestellingen: heel veel mensen hebben in die periode kennisgemaakt met ons platform en met het gemak van online bestellen en eten thuis te laten leveren.”
7000 restaurants staan er nu op het platform, dat zo’n anderhalf miljoen klanten telt. Er is geen sprake van een zware terugval nu de horeca weer open is, zegt ze. “Dit is een duurzaam businessmodel. Na de groeipieken zien we dat klanten blijven terugkomen. We blijven groeien, we blijven nieuwe restaurants toevoegen en we kijken ook naar nieuwe zakenmodellen waarmee we aan de slag kunnen: denk bijvoorbeeld aan onze samenwerking met Carrefour, het startschot voor het leveren van boodschappen in België. We waren daar in enkele andere landen al iets langer mee bezig.”
Nieuwe partnerships
Voorlopig bezorgt Takeaway.com vanuit één winkel in het centrum van Brussel, maar de komende weken en maanden wil het bedrijf dat uitbreiden. Daarbij denkt De Lombaerde ook aan bijkomende partnerships: “Dat kan met grotere spelers zijn, maar ook met kleinere gemaksconcepten zoals nachtwinkels, drankshops enzovoort. We zien het breed. De koeriers hebben we: die kunnen we dus perfect inzetten om andere dingen te bezorgen dan de kant-en-klare maaltijden vanuit de restaurants. Boodschappen aan huis leveren in de steden kan heel makkelijk met een partner zoals wij. Buiten de steden denk ik dat kleinere supermarkten mogelijk zelf een bezorgdienst zullen opzetten.”
Dat Takeaway.com hiermee start na de aftocht van flitsbezorger Gorillas in België, is puur toeval: “De tijd was sowieso rijp. We waren er al eerder mee bezig: in Nederland werken we samen met Albert Heijn en Spar, in het Verenigd Koninkrijk met Tesco, we doen het ook in Spanje… Het stond dus op de planning. Het is een interessante aanvulling op onze bestaande business. Maar wij zijn geen flitsbezorgers: dat is niet ons model en niet onze ambitie. Het is een heel specifieke business die volgens mij moeilijk te schalen is. Wij streven naar bezorgen binnen dertig minuten.”
Elf steden
Het businessmodel van Takeaway.com is tweeledig: “De meeste van onze restaurantpartners doen zelf de bezorging. Die zitten verspreid over heel het land, tot in de kleinste dorpen. Daarnaast zetten we in de grootste steden ook onze eigen bezorgers in, vooral om meer variatie te kunnen toevoegen en te kunnen samenwerken met grote ketens die geen eigen bezorgdienst wensen op te zetten. Dat doen we nu in de elf belangrijkste steden, maar we sluiten niet uit dat er nog andere steden bijkomen.”
Wat onderscheidt Takeaway.com verder van de concurrenten? “We zetten sterk in op het onderhouden van de relatie met de restaurants op ons platform. Ik heb hier in Brussel een accountmanagementteam dat per telefoon en face-to-face contact houdt met de bestaande restaurants, om te kijken hoe we de prestaties nog kunnen verbeteren, wat hun noden zijn…”
Verantwoordelijke werkgever
Dat leidde intussen al tot het opzetten van een portaal waar aangesloten restaurants kunnen inloggen om de benodigdheden te bestellen die handig zijn bij het bezorgen: denk aan kledij voor bezorgers, de bekende oranje rugzakken, elektrische fietsen, milieuvriendelijke verpakkingen… “Ik heb de ambitie om dat nog verder uit te breiden naar een webshop waar je als restaurant bijna alles kan vinden waar je nood aan hebt, aan voordelige tarieven. We zijn in gesprek met een belangrijke groothandel om te bekijken of we hun aanbod kunnen integreren.”
Anderzijds onderscheidt de bezorgdienst zich ook door zijn tewerkstellingsmodel: “Onze koeriers noemen we onze ‘brand ambassadors’, en ze werken allemaal onder vast contract. We werken niet met freelancers of zelfstandigen. Daarin zijn we uniek. Alle koeriers hebben een correcte verzekering, een tussenkomst in hun data-abonnement… We willen een verantwoordelijke werkgever zijn.”