Sligro groeit dankzij het tabaksverbod in de Nederlandse supermarkten. Ook zouden de IT-problemen in België achter de rug zijn: de groothandelaar ziet de toekomst dus optimistisch tegemoet.
Tabak geeft flinke boost
Sligro Food Group heeft in het derde kwartaal van 2024 een omzet van 730 miljoen euro gerealiseerd, een stijging van 3,5% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De groei werd voornamelijk gedreven door een herstel in de Nederlandse markt en een significante toename in de tabaksomzet. Ook in België bouwt de groothandel “weer krediet op”.
In Nederland zag Sligro een omzetstijging van 5,8% in het derde kwartaal, na een minder gunstig tweede kwartaal. De groei werd mede gestimuleerd door de verschuiving van tabaksverkopen naar de tankstations, nu Nederlandse supermarkten geen rookwaren meer mogen verkopen. Zonder tabak bedroeg de omzetgroei nog 2,9%.
IT-problemen opgelost
Hoewel Sligro op de Belgische markt nog steeds te maken had met een daling van 10% in vergelijking met vorig jaar, zijn er tekenen van herstel zichtbaar. De keten heeft na de overname van Metro aanzienlijke investeringen gedaan in IT en logistieke infrastructuur, maar die implementatie verliep moeizaam en zorgde een tijdlang voor heel wat ongemakken. Nu staat de infrastructuur wel helemaal op punt, zei woordvoerder Wilco Jansen aan RetailDetail bij de heropening van het filiaal in Gent. Die vestiging is ingrijpend verbouwd volgens het nieuwste winkelconcept.
Sligro blijft zich richten op omzetbehoud en klantacquisitie in zowel Nederland als België. Ondanks de huidige marktomstandigheden, die gekenmerkt worden door inflatie en druk op volumes, blijft het bedrijf optimistisch over de lange termijn. De verwachtingen voor het resultaat over het gehele jaar blijven ongewijzigd.