Lidl stopt in Zwitserland met automatisch een kassabon aan alle klanten te geven: zij zullen voortaan de vraag krijgen of ze de kassabon willen of niet. Zo wil de discountketen heel wat papier besparen.
30 ton papier besparen
De bedoeling is dat het nieuwe systeem eind volgende maand ingevoerd is in alle 109 filialen van Lidl in Zwitserland. Dat zou het bedrijf per jaar dertig ton papier moeten besparen. Het systeem werd al geruime tijd getest in een aantal winkels en daar zorgde het niet enkel voor minder papierverspilling, maar ook voor schonere winkels.
Ook in andere landen wordt bekeken of de winkels van Lidl mogelijk kunnen afstappen van een automatische kassabon. Daarbij moeten er wel een aantal zaken veranderen in het systeem, zeker in landen waar Lidl ook non-food verkoopt: daar is de kassabon immers ook meteen het garantiebewijs.
Winkels die geen kassabon geven, zijn trouwens niet nieuw. Verschillende vestigingen van supermarkten vragen steevast of hun klanten al dan niet het bonnetje moeten hebben.