Met of zonder verlies?
Een dikke week geleden pakte Lidl uit met een nieuwe campagne om zijn al even nieuwe positionering als ‘versdiscounter voor gezinnen‘ kracht bij te zetten. Om die claim hard te maken, verkoopt de retailer nu een bussel asperges aan 2,99 euro… terwijl diezelfde bussel op de veiling tegenwoordig 3,5 euro kost. Kortom, voor één keer krijgt de (asperge)boer meer dan wat de consument betaalt in de winkel.
Of Lidl dan met verlies verkoopt? Toch niet, zo stelt woordvoerder Pieterjan Rynwalt in De Standaard: “Wij kopen ze niet via de veiling. We hebben twee grote leveranciers in Nederland. Acht weken geleden hebben we met hen afgesproken dat we die promo zouden doen, gedurende één week.”
Colruyt volgt, mét verlies
Voor Colruyt, dat altijd de laagste prijs garandeert, zat er niets anders op dan zijn prijs te laten zakken. Alleen koopt Colruyt de asperges wél op de veiling aan, waardoor de winkelketen dus met verlies verkoopt: “Wij reageren altijd op de prijs van de concurrent“, zegt Tony De Bock in de krant.
“Als die lager is, dan verlagen wij onze prijs ook. We zullen dat blijven doen en dus hebben we onder de kostprijs verkocht. Dat mag, als het tijdelijk is en als het gaat om een reactie op de concurrentie”, klinkt het bij de Halse discounter.