Omdat sommige shoppers hardnekkig blijven hamsteren, heeft Colruyt dan toch een maximum gezet op toiletpapier en andere basisproducten. Ook sommige winkels van Carrefour en Delhaize hanteren limieten.
Maatregel van korte duur
Colruyt heeft aan zijn winkelverantwoordelijken gevraagd om het aantal pakken toiletpapier per klant te beperken, bevestigt woordvoerder Silja Decock aan BusinessAM. Er is geen tekort, maar mensen blijven hamsteren. Niet enkel wc-papier, trouwens: “Niet alle winkels kampen met dezelfde gaten in de rekken. Soms gaat het om bloem, soms om koffie. Winkels zullen individueel bekijken welke producten ze beperken. Het gaat om een lijst basisproducten zoals koffie, bloem en melk.” Colruyt verwacht wel dat de maatregel van korte duur zal zijn, omdat de hamsterwoede stilaan afneemt: “Mensen worden wat kalmer, dat merken we.”
Ook winkels van Carrefour en Delhaize stellen hier en daar limieten, maar daar gaat het om individuele beslissingen van filiaalmanagers of ondernemers, niet om opgelegd beleid. “Er zijn echter veel mensen die uit solidariteit komen winkelen voor andere mensen die moeilijker zelf kunnen winkelen. Deze mensen willen we niet in de kou laten staan”, antwoordt het twitteraccount van Delhaize aan bezorgde klanten die vragen om maxima in te voeren. Een gelijklopende visie hanteert Carrefour: “We hebben besloten geen limieten op te leggen aangezien sommige klanten ook winkelen voor buren, vrienden of familieleden. We houden wel een oogje in het zeil zodat niemand overdreven veel producten koopt.”