Biobestedingen in de lift
Volgens het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) kochten ruim negen op de tien Belgische gezinnen vorig jaar wel minstens een bioproduct. Ongeveer 7% van deze gezinnen doet dat minstens wekelijks, zij tekenen intussen voor iets meer dan de helft van alle biobestedingen.
18% van de Belgische bevolking at een bioproduct per dag in 2014 (thuis en buitenshuis samengeteld). Groenten vormen de meest populaire biocategorie, gevolgd door eieren, fruit en zuivel. Toch is de organisatie daar nog niet tevreden mee: daarom start ze volgende week grote campagne om bio extra in de kijker te plaatsen.
Supermarkten belangrijkste verkoopkanaal
Dat de biobestedingen jaar na jaar stijgen, is volgens het VLAM logisch te verklaren: “De distributie van bio is ook gegroeid. In bijna alle winkels zijn tegenwoordig bioproducten te verkrijgen.”
De klassieke supermarkt is daarbij het grootste verkoopkanaal, met liefst 45,3% van de markt. De gespecialiseerde winkels, waaronder Bioplanet, volgen op de tweede plaats met 30,7% marktaandeel. Dat alles blijkt uit een studie van GfK PanelServices Benelux, dat in opdracht van het VLAM het thuisverbruik continu volgt bij 5.000 Belgische gezinnen.