Alle Belgische supermarkten schenken samen 460.000 maaltijden aan de voedselbanken en andere sociale organisaties, ondanks het feit dat er momenteel amper overschotten zijn. Sommige retailers doen er nog een schenking bovenop.
Voedselpakketten vervangen overschotten
De Belgische supermarkten geven samen 233 ton voedsel (goed voor 460.000 maaltijden) en andere noodzakelijke producten, zoals wasmiddel en luiers, aan mensen in nood. Onder leiding van handelsfederatie Comeos brengen ze vrachtwagens met essentiële producten naar de voedselbanken, de Schenkingsbeurs en andere sociale organisaties.
Normaal gezien doneren de supermarkten hun voedseloverschotten aan de voedselbanken, maar door het hamstergedrag van veel consumenten (en de sluiting van de horeca) tijdens de coronacrisis zijn er nu zo goed als geen overschotten. Toch willen de retailers schenkingen blijven doen, en daarom bundelen ze nu de krachten.
Extra donaties
Ook Panos verbindt zich ertoe extra donaties te doen aan de voedselbanken. Omdat veel van de vestigingen gesloten zijn, zijn daar immers wel heel wat overschotten. “In normale omstandigheden doen we minstens elke maand een schenking. Nu bekijken we van week tot week wat mogelijk is om onze stock zo efficiënt mogelijk, en zonder voedselverspilling, te beheren”, zegt algemeen directeur Karl Selleslags daarover.
Klanten van Albert Heijn hebben aan de voedselschenkingen nog een gelddonatie toegevoegd: 3.200 klanten doneren hun ‘spaartegoed’, dat zijn aankoopbonnen voor 10 euro aan boodschappen, aan de voedselbank. “Onze klanten leggen er een lik liefde bovenop. Dat vinden we fantastisch”, laat woordvoerder Ann Maes weten.
HelloFresh doneert op zijn beurt 20.000 euro aan zowel de Belgische als de Nederlandse voedselbanken. De aanbieder van maaltijdboxen doet daarnaast ook een beroep op zijn klanten om voedselbanken te helpen.