Van 7 tot en met 13 september
Volgende week gaat in ons land de allereerste ‘Bewuste Visweek’ door. Daarmee willen de initiatiefnemers duidelijk maken dat de consument zelf kan bijdragen aan een gezonde zee door te kiezen voor vis met een keurmerk. “De keurmerken geven de consument de garantie dat visbestanden goed worden beheerd en dat kwetsbare kustgebieden worden ontzien. Door vis met een keurmerk te kopen worden vissers en kwekers beloond. Zo zorgen we er met elkaar voor dat we ook in de toekomst vis kunnen blijven eten”, aldus de organisatoren in een gezamenlijk communiqué.
De deelnemende supermarkten zijn Albert Heijn, Aldi, Carrefour (Market en Hypermarkten), Delhaize, Lidl en Spar. Die zijn samen goed voor ongeveer 60% van de markt. Ook fastfoodketens McDonald’s en Quick scharen zich achter het initiatief. Daarnaast zijn een reeks topchefs ambassadeur van de campagne, onder meer Felix Alen (Hof te Rhode), Olivier de Vinck (Kommilfoo), Jérôme De Vriese (Hof ter Leie), Franck Fol (president Meesterkoks van België) en Arabelle Meirlean (Cuisine Intuitive).
Keurmerken te weinig bekend
Het is volgens de initiatiefnemers cruciaal dat de consument kiest voor vis die duurzaam gevist of gekweekt is als die in de toekomst nog vis wil eten, “aangezien 90% van de commerciële vispopulaties overbevist is of minstens onder zware druk staat.”
De ‘Bewuste Visweek’ moet meteen ook de naambekendheid van de keurmerken MSC en ASC opkrikken: volgens een enquête uit 2013 zou maar 25% van de Belgische consumenten het MSC-logo herkennen of weten waarvoor het staat; voor ASC ligt deze score zelfs nog een stukje lager.