Supermarkten blijven duurder na lockdown

Man met winkelkar in supermarkt
Foto: Shutterstock.com

Het is niet zomaar een indruk: Belgische supermarkten zijn echt duurder geworden sinds de lockdown. Zowel voor producten van A-merken als huismerken betalen consumenten vandaag bij de meeste foodretailers meer dan begin maart.

 

Prijzen zakken niet meer

Na de prijsstijgingen in maart en april, toen promoties tijdelijk verboden waren tijdens de lockdown, zijn de prijzen bij de meeste Belgische supermarkten hoger gebleven. Dat besluit Test-Aankoop uit zijn metingen bij negen supermarktketens. De korf van 267 producten bevat wel geen verse producten en houdt geen rekening met extra kassakortingen in augustus, noch met kortingen gelinkt aan de klantenkaart.

 

Bij Colruyt en zusje Collect&Go liggen de prijzen respectievelijk ruim 5% en 4% hoger dan begin maart, terwijl de prijsstijgingen bij Carrefour Hyper en Albert Heijn bijna 3% en 2% bedragen. Bij Intermarché, Match en Delhaize bleven de prijzen nagenoeg gelijk, of zijn ze in sommige gevallen een beetje gedaald. Wel besluit Test-Aankoop dat Colruyt desondanks gemiddeld een van de goedkoopste supermarkten blijft.

 

Terwijl koopkracht afneemt

Bij Colruyt gingen de prijzen voor (inter)nationale merkproducten liefst 12% hoger, voor Collect&Go is dat 10%. Bij andere formules werden A-merken slechts licht duurder, met name 3% en 2% bij Carrefour Hyper en Cora, en 1% bij Delhaize en Intermarché. Bij Match en Albert Heijn is zelfs een daling van 1% te zien.

 

Voor de huismerken in de korf van Test-Aankoop betalen consumenten eveneens vaak meer. Hoewel de prijzen in deze categorie gedaald zijn sinds hun piek op 21 maart, blijven ze bij Colruyt en Collect&Go respectievelijk 5% en 4% duurder dan begin maart. Carrefour Hyper is nu 3% duurder, Albert Heijn en Aldi bijna 2%. Cora en Match zijn dan weer stabiel gebleven, terwijl Delhaize en Intermarché zelfs 1% goedkoper zijn geworden.

 

De consumentenorganisatie vraagt op basis van de resultaten betere bescherming voor consumenten, aangezien de financiële gevolgen van de coronacrisis voor steeds meer gezinnen voelbaar beginnen te worden. Net nu de koopkracht afneemt, worden boodschappen duurder, klinkt het.