Supermarkten, boekingssites en andere branchevreemde spelers bepalen steeds vaker welk restaurant de consument kiest. Supermarkten kunnen de klant mobiliseren, blijkt uit de restaurantactie van AH.
Restaurantactie AH voorbode
De ontwikkeling gaat ten koste van restaurants en andere horecabedrijven. Dit concludeert de sectoranalyse Food en retail van de Rabobank in haar laatste rapport. “De restaurantactie van Albert Heijn afgelopen najaar is een voorbode van deze nieuwe ontwikkeling. De supermarkt is in staat om de klant te mobiliseren en maakt die distributiekracht te gelde”, stelt Hans van Haaren, sectormanager food van de Rabobank.
Dat allerlei branchevreemde spelers klanten kunnen binnenloodsen; is goed nieuws voor horecaondernemers, maar daar hoort wel een prijskaartje bij, stelt de Rabobank. De horecaondernemer levert een deel van zijn marge in ten gunste van de branchevreemde speler, die zijn klantrelatie zo te gelde maakt.
Big data veranderen foodservice
De mogelijkheden van ‘big data’ zorgen voor een ingrijpende verandering in de verhoudingen in de foodservicemarkt, zoals horeca, catering en fastfoodbedrijven. De ondernemer die zijn klanten kent en hun vertrouwen heeft, kan deze klanten mobiliseren en daarmee zijn beslissingen sturen. De toegang tot en kennis over de klant zijn geld waard. Big data helpt de restauranthouders en cateraars om onderbouwde keuzes te maken voor menu’s, ingrediënten, prijsstelling, personeelbezetting, klantwensen en gewenste klanten.
Foodservice-ondernemers, zoals restauranthouders en cateraars, zullen op deze nieuwe ontwikkelingen moeten inspelen. Een onderscheidend aanbod is daarbij essentieel. Daarbij kunnen zij leren van de supermarkten, die over het algemeen beter scoren op goed doordachte concepten en gedisciplineerde uitvoering daarvan.
Supermarkten: kansen voor maaltijden
Toch moeten ook supermarkten en andere foodretailers zich op nieuwe trends richten. Zo zal de consument de komende jaren minder tijd, moeite en aandacht willen besteden aan boodschappen en aan koken. Dat biedt kansen voor leveranciers van maaltijden, maaltijdcomponenten en maaltijdboxen.
De overname van La Place door Jumbo is in dit verband een strategische keuze voor de toekomst. Het is niet ondenkbaar is dat er straks een La Place-huismerk in de schappen van Jumbo ligt, evenals maaltijdboxen en een breder assortiment meeneemproducten van La Place, aldus Rabobank.
Big data biedt volgens Rabobank niet alleen kansen voor nieuwe verdienmodellen voor vergelijkings- en boekingsites, maar ook voor bezorgers, routeplanners en zoekportals en zelfs voor andere markten, zoals zorgverzekeraars en fitnesscentra.