Albert Heijn en de heisa rond het Van Eedenplein
Het is ondertussen twee jaar geleden dat Albert Heijn zijn zinnen had gezet op een pand op het Frederik Van Eedenplein op de Antwerpse Linkeroever, nota bene voor de opening van hun eerste Belgische winkel. Delhaize was de Nederlanders echter te slim af en riep deze piste, met of zonder hulp van Carrefour, een halt toe door het huurcontract bij Redevco over te nemen.
Spar, deel van de Colruyt-groep, had niettemin ook begrepen dat in de buurt wat te rapen viel en sloot een akkoord met de 64-jarige eigenaar van de Prima-winkel op de Gloriantlaan. Resultaat: de buurtwinkel die al sinds 1971 actief was als Supermarkt Wallaeys werd ineens een Spar.
Lidl duikt op en AD Delhaize-franchiser deserteert
Vandaag komen ook de andere spelers een graantje meepikken. Zo laat Prima, dat recent is overgenomen door de Groep Heylen, het er niet langer bij zitten: net om de hoek van hun vroegere paradepaardje Prima Wallaeys opent de buurtformule een nieuwe winkel. Pittig detail is evenwel dat deze zal worden uitgebaat door de huidige zaakvoerder van de AD Delhaize, op datzelfde Frederik Van Eedenplein.
En er is nog een opvallende nieuwkomer: Lidl, die door verbouwingen op zijn oorspronkelijke locatie op Linkeroever genoodzaakt is om tijdelijk te verhuizen, heeft in een mum van tijd een ‘pop-upwinkel’ neergepoot in het groene hart van de wijk, tussen de de stadstuintjes van de Biodrôme en de grasvelden van korfbalclub Sikopi.
Linkeroever nieuwe prestigemarkt?
De eindsom is in ieder geval dat nu bijna elke supermarktformule aanwezig is op Linkeroever, gaande van Spar (Colruyt), Aldi, Lidl, Carrefour Market tot AD Delhaize. Er is op dit moment slechts één grote afwezige en dat is – ironisch genoeg – Albert Heijn, de keten rond wie het allemaal begon.
Als typische, slaperige stadsrandwijk wekt het nochtans enige verwondering dat precies Linkeroever de inzet is van een dergelijke supermarktenstrijd. Misschien is het twaalf hectaren grote Regatta-project – dat in de eerste van zijn zeven fases reeds 6.000 extra consumenten en dus een volledig nieuwe stadswijk garandeert – de reden waarom de volledige voedingsindustrie plotseling op hoge poten komt aandraven?