In december betaalden consumenten bijna 20% meer in de supermarkt, ziet Test-Aankoop. Opvallende prijsstijgingen waren er voor spaghetti (53%), diepvriesfrieten (50%) en aluminiumfolie (47%).
Nieuw record
Elke maand vergelijkt de consumentenorganisatie de prijzen van ongeveer 3.000 producten in winkels van de grote supermarktketens (Albert Heijn, Aldi, Carrefour, Colruyt, Cora, Delhaize en Lidl). Terwijl de voedingsinflatie in november een ongezien recordpeil haalde van 18%, bedroeg de stijging in november nog wat meer: de winkelkar werd 19,7% duurder, vergeleken met december 2021.
Een gezin met twee personen geeft nu maandelijks gemiddeld 497 euro uit aan boodschappen, 82 euro meer dan een jaar geleden en 9 euro meer dan vorige maand. De oorzaken zijn gekend: een aanhoudende schaarste aan grondstoffen en hogere prijzen voor energie, transport, lonen en verpakkingen.
Enkel fruit blijft buiten schot
In december noteerde Test-Aankoop de sterkste prijsstijgingen voor spaghetti (+53%), diepvriesfrieten (+50%), aluminiumfolie (+47%), papierwaren zoals keukenrol, toiletpapier en papieren zakdoekjes (+46%) en frituurolie (+43%). Zuivel werd 27% duurder, met Gouda als uitschieter (+41%), diepvries werd 23% duurder, dierenvoeding ging 21% hoger.
Groenten werden 20% duurder, maar voor fruit bleven de prijsstijgingen beperkt: Granny Smith appelen werden zelfs 2% goedkoper en druiven en blauwe bessen werden maar 4% duurder. De prijzen voor vlees stegen met 19%, die voor vis met 15%.