Foodretailers brengen dit jaar de out-of-home ervaring in huis, maken e-commerce eindelijk winstgevend en helpen hun klanten gezonder worden. Dat voorspelt althans onderzoeksbureau IGD voor 2021.
Vier trends voor 2021
Waar kunnen supermarkten zich nu het best op focussen, na zo’n overrompelend en ontwrichtend jaar als 2020? Ondanks de blijvende onzekerheid, ziet non-profit onderzoeksbureau IGD in de Westerse wereld toch al een viertal trends verschijnen.
1. Digitale upgrade
IGD verwacht in 2021 nieuwe digitale technologieën te zien, die weinig kapitaalinvesteringen vragen en makkelijk te updaten vallen. Door samen te werken met externe technologiepartijen kan de uitrol van die nieuwe tools ook sneller. Meer retailers zullen bijgevolg gebruik beginnen maken van machineleren en artificiële intelligentie, zelfs op winkelniveau, met als doel de omzet en klanttevredenheid te verhogen.
Er valt op dat vlak nog wat te leren van Walmart, die in een hypermarkt in de Chinese stad Shenzhen allerlei nieuwe snufjes test. De retailer heeft er zo’n sterk data-inzicht dat het accuraat potentiële shoppers kan identificeren, kan voorspellen wat ze willen en hen gepersonaliseerde aanbiedingen kan voorstellen.
2. E-commerce escaleert
E-commerce komt eveneens in een stroomversnelling, en dit keer eindelijk een winstgevende. Als grote winnaar van de pandemie, valt de spectaculaire groei nu wel wat terug maar zal het niveau toch hoger blijven dan pre-corona. Niet alleen klanten, maar ook retailers hebben zich nu eenmaal aangepast met meer capaciteit en een betere shopervaring.
Het betekent ook dat handelaars de operationele kosten nu willen en kunnen verlagen, dankzij meer automatisatie en betere online processen. Klanten duwen ze dan weer in de richting van click&collect, terwijl ze tegelijkertijd werken aan snelle leveropties zoals op de dag zelf of binnen een paar uur. In dat alles is slimme samenwerking van groot belang. Zo sloot Carrefour pas een strategisch partnership af met het Canadese Food X Technologies, om hen te helpen met een efficiënter en rendabeler e-commercesysteem.
3. Eten als oplossing
Nu iedereen zelf moet koken en een avondje uit geen optie is, is een verrassende maaltijdidee goud waard. Dat denkt IGD tenminste: retailers zijn door de lockdowns meer beginnen focussen op echte oplossingen (zowel in de winkel als online) om shoppers inspirerende maaltijden op tafel te laten toveren. Ook in 2021 en daarna zullen de supermarkten blijven proberen om markt- en maagaandeel van het out-of-homekanaal in te pikken.
Daarnaast zijn gezondheid en welzijn in 2020 natuurlijk voor iedereen belangrijker geworden. Tal van retailers voelden zich dan ook geroepen om een gezondere leefstijl te stimuleren, met een breed scala aan activiteiten. De Canadese franchiseketen van supermarkten Loblaw lanceerde zelfs een app, waarmee Canadezen gratis toegang krijgen tot verpleegkundigen en diëtisten die advies en ondersteuning kunnen bieden. Gebruikers die hun gezondheidsdoelstellingen behalen, krijgen beloningen. Maar ook elders en in de toekomst zal het ondersteunen van zowel de fysieke als mentale gezondheid een prioriteit blijven.
4. Duurzaam recupereren
Hoewel verpakkingen door de coronapandemie even een comeback hebben gemaakt, is hun rijk volgens IGD bijna weer uit. Wakker geschud door een mysterieus virus uit China, worden bedrijven en de samenleving zich snel bewuster van de noodzaak om duurzamer te opereren en te leven. Nu klimaatverandering een topprioriteit blijft, verwachten de onderzoekers dat retailers wereldwijd doorgaan met duurzame initiatieven.
Zo ook het verminderen van plastic en voedselverspilling. Het Britse Asda belooft bijvoorbeeld dat losse en overpakte producten niet meer zullen kosten dan verpakte, iets wat zeker in de versafdeling een verschil zal maken. Op menselijk vlak verwacht IGD nog meer initiatieven om het vertrouwen, de loyaliteit en de band met de klanten, het personeel en de gemeenschap verder te verbeteren.