Verschillende supermarktketens in Europa gaan voortaan de werkelijke kost van fruit en groenten tonen aan hun klanten. Daarbij wordt aandacht geschonken aan de impact op het milieu die de producten hebben.
Normale producten te goedkoop
De supermarktketens doet dat op initiatief van Nature & More, een dochterbedrijf van bio-distributeur Eosta. Dat stelt dat producten te vaak tegen een lage prijs worden verkocht, waarbij de supermarkten wel winst maken, maar er op vlak van milieu-impact verlies wordt geleden. Het bedrijf hoopt zo klanten te overtuigen dat biologische groenten en fruit niet te duur zijn, maar dat de rest te goedkoop is.
Voor de cijfers die te vinden zijn op de kaartjes die verspreid worden, baseert Nature & More zich op de in 2014 ontwikkelde methode van de wereldvoedselorganisatie van de VN. Daarmee kunnen de verborgen kosten rond watervervuiling en broeikasgassen worden berekend.
Volgens Nature & More worden die kosten momenteel gedragen door de belastingbetaler of doorgeschoven naar de toekomst. In België zullen de kaartjes te vinden zijn bij Bioplanet.