Supermarkten zijn succesvoller in onlineboodschappen dan Amazon: in de Verenigde Staten blijken klanten bij de reguliere supermarkten meer en grotere online bestellingen te plaatsen dan Amazon-shoppers.
Vaker en meer bij (web)supermarkten
Hoewel Amazon Amerikaans marktleider is in onlineboodschappen, bestellen klanten bij ‘klassieke’ supermarkten met e-commercemogelijkheden, zoals ‘click&collect’ of thuislevering, vaker online: Amazon-klanten bestellen gemiddeld 1,6 keer per maand, terwijl supermarktshoppers 1,9 keer per maand bestellen.
Ook het gemiddelde winkelmandje is groter: 46 dollar per order bij Amazon ten opzichte van liefst 105 dollar bij de supermarkten. Zo besteden klanten die gebruikmaken van de bezorg- en ophaaldiensten van supermarkten uiteindelijk 200 dollar op maandelijkse basis in vergelijking met slechts 74 dollar bij Amazon, berekende adviesbureau Brick Meets Click.
Amazon nog lang geen echte onlinesupermarkt
Ook waren er dit jaar minder Amazon Prime-leden die minstens één keer per maand boodschappen doen op het platform dan vorig jaar, zo blijkt nog uit onderzoek van UBS. Consumenten blijken de dienst vooral te gebruiken om voorraden in te slaan van bulkgoederen, zoals flessenwater, snacks en koffiepads, maar Amazon staat nog ver af van zijn droom om volledige boodschappenmanden bij de consument thuis te bezorgen, analyseert Grocery Dive.
AmazonFresh heeft bovendien nog steeds moeite om te groeien: vorig jaar nog trok het de stekker uit de service in een groot aantal markten. De onlineretailer zou met fabrikanten ook naar manieren aan het zoeken zijn om het aantal kleine, niet-winstgevende bestellingen te verminderen, bijvoorbeeld door de verpakkingen groter te maken. De overname van Whole Foods moest nochtans het tegenovergestelde effect hebben en Amazon dichter bij de detailhandel brengen.
Supermarkten die zowel levering als ophaling in de winkel aanbieden, mogen volgend jaar een groei tussen de 25% en 30% verwachten, meer dan de 15% verwachte groei voor de volledige onlinelevensmiddelenmarkt. Omnichannel-supermarkten hebben een streep voor omdat digitale betrokkenheid de klantloyaliteit blijkt te verdiepen en zo de omzet zowel online als in de winkels vergroot. Yael Cosset, chief digital officer van Kroger, merkte onlangs op dat kopers die gebruikmaken van de ophaal- en bezorgservice van het bedrijf uiteindelijk meer uitgeven in totaal.