Buurt- en gemakswinkels geven vaak een te prominente plaats aan ongezonde snacks en suikerhoudende dranken, zegt een Brits rapport. Gezondheidsorganisaties zijn de uitdaging aangegaan om een meer evenwichtige winkellay-out uit te denken.
Verleiding
Snoepjes, chips, suikerhoudende frisdranken en ander ongezonde producten krijgen in het groeiende kanaal van de gemaks- en buurtwinkels vaak een prominentere plaats dan andere, gezondere soorten voedsel. Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat negen op de tien producten op ooghoogte ongezond is. Hetzelfde geldt voor producten op gondelhoofden of bij de kassa’s. Dat maakt het voor shoppers moeilijker om zich te verzetten tegen de verleiding: één op drie klanten koopt immers snoepgoed in een impuls. Zo maakt de supermarkt mensen dik, zegt het rapport Health On The Shelf, een initiatief van de Royal Society for Public Health (RSPH) in samenwerking met Slimming World.
De RSPH roept voedingswinkels daarom op om hun lay-out te herzien om Groot-Brittannië – het land met de slechtste zwaarlijvigheidscijfers van heel West-Europa – te helpen de obesitascrisis aan te pakken. In het VK waren er al voorstellen om de verkoop van snoep aan de kassa’s te verbieden en stuntpromoties voor ongezonde producten te bannen, maar concrete actie bleef tot nu toe uit. Om het goede voorbeeld te geven, heeft de RSPH nu de allereerste buurtsupermarkt in het Verenigd Koninkrijk geopend die door gezondheidsdeskundigen werd ontworpen om consumenten aan te sporen gezondere keuzes te maken.
Geen betutteling
De pop-up, genaamd ‘Nudge’, werd opgezet in een filiaal van de coöperatieve The People’s Supermarket, gelegen in het centrum van Londen. De winkel geeft klanten Nudge-punten wanneer ze bijvoorbeeld overstappen op een vetarme versie van een product. De winkellay-out en de schapindeling zijn in lijn met de aanbevelingen voor een evenwichtig dieet, waarbij gezondere opties op ooghoogte staan. De medewerkers kregen een basistraining op het gebied van voeding. De winkel deelt gratis stalen uit van goedkope en voedzame levensmiddelen en organiseert kookdemonstraties in de eigen keuken, met bijbehorende receptenkaarten.
Er is echter geen sprake van betutteling, benadrukken de initiatiefnemers. De heringerichte supermarkt verkoopt nog steeds snoepgoed en frisdrank, maar maakt het gewoon makkelijker voor klanten om voor de gezonde opties te kiezen. Hoe de verbouwing verliep, zie je in de video hieronder.