Belgische supermarkten hebben donderdag liefst 50% meer verkocht, nu consumenten aan het hamsteren zijn geslagen. Alleen kan de logistiek niet volgen, dus maant handelsorganisatie Comeos klanten aan tot geduld, en tot kaartbetalingen.
“Geef ons de tijd”
De Belgische foodretailers kregen gisteren een stormloop van duizenden consumenten over zich heen om voorraden basisproducten in te slaan. Het legt de retailers geen windeieren: de verkoop van basisproducten steeg met liefst 50%, terwijl die de voorgaande dagen al 25% de hoogte inging. Voor droge voeding, zoals rijst en pasta, verdubbelden de verkoopcijfers zelfs, na een stijging van 40% eerder in de week. Om contact te vermijden, kopen ook meer mensen dan ooit online: donderdag zijn de online bestellingen voor boodschappen met 70% gestegen, met op een bepaald moment zelfs een piek van 150%.
Het nadeel is natuurlijk wel dat de stormloop nu al resulteert in lege rekken en chaos in de winkels. Via handelsfederatie Comeos doet de distributiesector daarom een oproep tot geduld en kalmte: “Er is genoeg van alles op voorraad. Maar geef ons de tijd om goederen van de magazijnen naar de supermarkten te brengen”, laat topman Dominique Michel optekenen in Le Soir. “Op dit moment hebben we twee keer zoveel vrachtwagens en twee keer zoveel handen nodig om de goederen te behandelen”, zegt de Comeos-directeur.
Meer levertijd en kaartbetalingen
De handelsfederatie koppelt aan de huidige druk op de toeleveringsketen verschillende vragen. Zo hopen de foodretailers van de steden en gemeenten ruimere leveringsuren te krijgen, zodat het tijdvak waarbinnen alle bevoorrading van de supermarkten door de vrachtwagens moet gebeuren ruimer wordt. Ook vraagt Comeos dat retailmedewerkers – net zoals zorgpersoneel – beroep kunnen doen op dagopvang op school voor hun kroost. Voor hen zijn het erg drukke tijden, klinkt het, en “ze zijn al overwerkt”. Daarom wil de sectorvereniging ook liever niet dat de openingsuren van voedingswinkels worden verruimd of dat zondagopeningen worden verwacht.
Wel vraagt de federatie consumenten aankopen te spreiden en te beperken. Er is immers absoluut geen sprake van tekorten of schaarste, als de supermarkten maar de tijd krijgen om hun de logistiek naar hun winkels aan te passen. De handelaars vragen ondertussen ook om zoveel mogelijk contactloos, en dus elektronisch, te betalen in de winkels. Bovendien is in samenspraak met viroloog Marc Van Ranst het advies uitgestuurd om waar mogelijk minstens een meter afstand te bewaren.
Unizo vraagt noodplan
Unizo dringt ondertussen alvast aan op een noodplan voor getroffen ondernemers, “om dit te overleven”. Volgens de zelfstandigenorganisatie moet de Vlaamse regering een crisiswaarborg voorzien voor bedrijven die nu schulden opbouwen en niet meer in staat zijn om die terug te betalen. Ook vraagt de organisatie dat zieke werknemers sneller kunnen terugvallen op het RIZIV, zodat bedrijven minder lang zelf moeten instaan voor de loonkost.
“Het inkomensverlies van de werknemers en van de ondernemer als zelfstandige wordt met de huidige steunmaatregelen wel beperkt opgevangen, maar ondertussen lopen de kosten, de huurlasten en de afbetalingen gewoon door. Dat moet worden opgevangen”, klinkt het argument.