De afgelopen twee weken steeg de omzet in de Belgische en Nederlandse supermarkten met dubbele cijfers, meldt marktonderzoeksbureau Nielsen. De totale impact loopt in de honderden miljoenen euro.
“Vasthouden aan normaal inkooppatroon”
De verkoop in de Belgische voedingswinkels steeg in week 12 van dit jaar (de week van 16 tot en met 22 maart) met 37,5%, een stijging van 94 miljoen euro in vergelijking met dezelfde week vorig jaar. Die groei ligt iets lager dan de piek in week 11 (toen zelfs +45%), maar toch is de impact van Covid-19 op de omzet van de supermarkten nog steeds aanzienlijk: Nielsen schat de impact tot nu toe voor deze kanalen op 250 miljoen euro op jaarbasis.
In Nederlandse supermarkten steeg de omzet met 31% in week 11 en met 22% in week 12. In totaal hebben de winkels er als gevolg van de corona-uitbraak al 409 miljoen euro meer omzet kunnen boeken.
“De retailers zijn goed voorbereid om ons te voorzien van voedsel en andere essentiële benodigdheden”, zegt algemeen directeur Johan Vrancken van Nielsen Connect Benelux. “Daarom is het van vitaal belang dat onze bevolking zoveel mogelijk vasthoudt aan haar normale inkooppatroon, zodat de retailers de bevoorradingsketen onder controle weten te houden. In ieder geval moeten we alle mensen die in de supply chain van FMCG retail werken, van de productie tot aan de supermarkt, zeer dankbaar zijn.”