Sinds 2000 is de hoeveelheid suiker in frisdranken die in België worden verkocht met 25% gedaald: daarmee doet België het beter dan het Europese gemiddelde, dat op 22% ligt. Dat is onder andere te danken aan het onderzoekscentrum van Coca-Cola in ons land.
Populariteit zero-drankjes
“Dat België het beter doet dan de rest van Europa komt vooral omdat de sector hier sneller is begonnen met het zoeken naar alternatieven. Coca-Cola heeft hier een belangrijk onderzoekscentrum, waardoor ons land vaak een proefterrein is voor nieuwe, suikerarme dranken”, zegt David Marquenie, secretaris-generaal van de VIWF, de sectorvereniging van de Belgische water- en frisdrankindustrie, aan De Tijd.
Daarnaast zijn er nog enkele factoren die er voor zorgen dat er in België minder suiker te vinden is in frisdrank: zo is ‘water met een smaakje’ in België populairder dan in andere Europese landen. Eén op de drie verkochte frisdranken in ons land is bovendien van de light- of zero-variant, alleen het Verenigd Koninkrijk doet beter met 44%.
Tot slot doet ook de politiek zijn duit in het zakje: in juni van vorig jaar werd er daarom door de sector een convenant getekend met minister van Volksgezondheid De Block, waarin wordt beloofd de hoeveelheid calorieën per drankje met 5% te verminderen. “De sector heeft ook beloofd dit op te volgen en de daling van suiker te monitoren. In de loop van dit jaar zullen we onderzoeken hoeveel suiker er aanwezig is in frisdranken op de Belgische markt”, stelt Marquenie.