Sandwichketen Subway heeft vorig jaar hamburgerreus McDonald’s onttroond als grootste fastfoodketen ter wereld. Op nieuwjaarsdag waren er 33.749 Subwayvestigingen in de wereld, tegenover “maar” 32.737 voor de keten van de clown. McDonald’s is al wel actief in 117 landen, voor maar 95 bij Subway.
Groter, maar niet groter
Subway werd gesticht in 1965 in Connecticut, in het noord-westen van de VS. McDonald’s uit Chicago blies toen al tien kaarsjes uit en zette net zijn eerste stapjes op de beurs. Subway deed dat bewust nog steeds niet: “Op deze manier kunnen we ons focussen op de kwaliteit van onze broodjes naar de klanten toe, in plaats van te moeten focussen op de kwaliteit van onze financiële resultaten naar de aandeelhouders toe”, zei woordvoerder Les Winograd.
Wat die financiële resultaten betreft, loopt Subway alleszins nog heel wat achter op McDonald’s. Die laatste haalde een omzet van 17,3 miljard euro, Subway moet het doen met een omzet van 11 miljard euro. Een klein rekensommetje leert dan dat een vestiging van McDonald’s zowat 60% meer opbrengt dan een vestiging van Subway. McDonald’s haalde trouwens een nettowinst van 3,5 miljard euro, de winstcijfers van Subway zijn onbekend. Als bedrijf dat niet op de beurs genoteerd staat, is Subway ook helemaal niet verplicht om winstcijfers bekend te maken.
Super Size Me
Hoewel McDonald’s internationaal nog steeds veel bekender is (er is zelfs een McDonald’s-regel die stelt dat twee landen met een McDonald’s nog nooit echt een oorlog tegen elkaar hebben gevoerd), is Subway tegenwoordig groter in de VS. In het eerste decennium van de 21e eeuw beantwoordde Subway beter aan de gezondheidsrage, wat op spectaculaire wijze werd uitgebeeld door student Jared Fogle en filmmaker Morgan Spurlock.
De eerste verloor 111 kilo door enkel in Subway te eten en werd het centrum van een publiciteitscampagne. De tweede at amper een maand enkel bij McDonald’s en maakte de awardwinnende documentaire Super Size Me over zijn fysieke en mentale aftakeling. Mede door dit contrast, zo vlak na elkaar, liepen gezondheidsbewuste consumenten en masse over naar de groen-gele broodjesketen.
Nieuwe markten en vernieuwende locaties
Nu de Amerikaanse markt volledig verzadigd is, kijken de fastfoodketens naar de overkant van de oceaan voor hun expansie, en vooral dan naar de Aziatische markt. Subway passeerde net de kaap van 1000 vestigingen in Azië, 26 jaar na de opening van hun allereerste buitenlandse restaurant in Bahrein. Don Fertman, Chief Development Officer, schat dat tegen 2020 Subway meer buitenlandse dan binnenlandse vestigingen (momenteel 24015) moet hebben.
Een ander deel van de groei van Subway komt uit “vernieuwende locaties”. De keten zoekt naar “alle mogelijkheden om belegde broodjes dichter bij de mensen te brengen” en opende al verkooppunten in een zoo (Taiwan), een riviercruise (Duitsland), een autoshowroom (VS) en een kerk (uiteraard ook VS). De toekomst lacht de fastfoodketen, met 21 vestigingen in België, blijkbaar gezond toe.