In het eerste kwartaal is het volume van Nederlandse brouwer Heineken 11% toegenomen: beduidend beter dan de verwachtingen van analisten, die een volumegroei van slechts 2,4% hadden voorspeld.
Winstdaling
De autonome groei van Heineken, dus zonder rekening te houden met overnames, verkopen of wisselkoerseffecten, was 7%. Het verkochte volume in de regio Asia Pacific steeg met maar liefst 23%, in Amerika met 8,2% en in Europa 2,3%. In Nederland was er geen sprake van groei: volgens Heineken was dat omdat het in Nederland minder deelnam aan prijsacties in supermarkten, waardoor er dus minder volumegroei mogelijk was.
Ook op vlak van premiumbieren doet Heineken het goed: daar was er een autonome groei van 4,8%, verspreid over vrijwel alle markten. Enkel in Afrika, het Midden-Oosten en Oost-Europa werd er niet meer premiumbier geproduceerd.
Ondanks de positieve resultaten daalde de winst bij Heineken met 54% van 579 naar 265 miljoen euro. Vorig jaar maakte Heineken wel een winst van 379 miljoen euro op de verkoop van Empaque: zonder die inkomsten ziet het resultaat van Heineken er dus een stuk positiever uit.
Heineken is momenteel de derde grootste brouwer ter wereld, maar binnenkort zal het een sprong naar de tweede plaats maken, door de fusie van AB InBev en SABMiller, de twee grootste brouwers ter wereld.