Het Britse drankenbedrijf Diageo heeft in het voorbije boekjaar, dat eind juni op zijn einde liep, ongeveer evenveel drank weten te verkopen als een jaar geleden. Vooral een sterke vraag in Noord-Amerika hield de resultaten op peil.
Sterke vraag naar whisky en vodka
Toch moest Diageo toezien hoe de omzet omwille van nadelige wisselkoerseffecten met 3 procent daalde naar 10,5 miljard pond (12,5 miljard euro). Ook de nettowinst ging er op achteruit. Die daalde met 6 procent naar 2,2 miljard pond (2,6 miljard euro).
Die wisselkoerseffecten zouden in het komende boekjaar wel eens positief kunnen uitdraaien voor Diageo. Dat haalt immers een groot deel van zijn omzet in Noord-Amerika en door de val van de pond is het verschil met de waarde van de dollar een pak kleiner geworden.
Diageo blijft het moeilijk hebben in opkomende markten, waar het voorheen sterk in had geïnvesteerd, maar in Noord-Amerika presteerde het dan weer beter dan verwacht. In de Verenigde Staten was er bijvoorbeeld een sterk gestegen vraag naar whisky en vodka.
“Dit zijn goede resultaten die leveren wat we vorig jaar hebben vooropgesteld en ze tonen het momentum dat we hebben”, zegt CEO Ivan Menezes. “Deze betere prestatie toont het werk dat we hebben gedaan om onze grote merken te versterken door marketing en innovatie.”