Supermarktketen Jumbo zag in de eerste helft van het lopende jaar de omzet fors oplopen: het marktaandeel groeide zo naar 21,6%. De laatste rechte lijn richting Belgische expansie is dan ook positief ingezet.
Historisch hoog marktaandeel
In de eerste zes maanden boekte Jumbo Groep Holding een consumentenomzet van 4,63 miljard euro, een stijging van liefst 16,5% tegenover dezelfde periode vorig jaar. 4,46 miljard euro komt van Jumbo zelf en 83 miljoen euro op rekening van foodserviceformule La Place (+5%). De nog niet omgebouwde Emté-winkels haalden een omzet van 85 miljoen euro.
De organische groei van Jumbo bedroeg 7%, dat is ruim boven het marktgemiddelde. De rest van de omzetstijging was het resultaat van nieuwe vestigingen. De 44 nieuwe supermarkten droegen ook bij aan het bereiken van het hoogste marktaandeel ooit.
“Onze strategie om klanten te verrassen met foodbeleving werpt steeds duidelijker haar vruchten af”, zegt CEO Frits van Eerd. “Klanten omarmen deze beweging. Tijdens het winkelen willen ze meer en meer inspiratie opdoen: ruiken, proeven, nieuwe ideeën krijgen, ter plekke eten. Dat verklaart ook het succes van de Jumbo Foodmarkt, waarvan we er nu al zeven hebben door heel het land. Elementen van dit concept voegen we ook vaker toe aan onze reguliere winkels.”
Investeringen
In de tweede helft van het jaar zal Jumbo blijven investeren in het winkelnetwerk, een efficiëntere thuisbezorging via gecentraliseerde hubs en de uitbouw van Jumbo België. Tegen het eind van het jaar zullen een twintigtal winkels geheel vernieuwd worden. De supermarktketen zal in het najaar ook zeven nieuwe filialen openen en heeft de intentie om de zes Agrimarkt-winkels over te nemen.
De bouw van een nieuw distributiecentrum in Nieuwegein verloopt volgens plan en het gebouw wordt in principe in het tweede kwartaal van 2020 opgeleverd, klinkt het in Noord-Brabant. Alle andere distributiecentra van Jumbo ondergaan de komende maanden een duurzaamheidsoperatie, waarbij ze onder meer zonnepanelen zullen krijgen.